کد خبر : 98336
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 تیر 1403 - 0:19
1 بازدید بازدید

منظور از تحلیف رئیس جمهور چیست ؟

منظور از تحلیف رئیس جمهور چیست ؟

 
دوره چهارساله ریاست‌جمهوری با تنفیذ اعتبارنامه رئیس‌جمهور توسط مقام معظم رهبری آغاز می‌شود و بعد از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

۷۴ / ۱۰۰

تحلیف رئیس جمهور به چه معناست؟

  اسکیمو:تنفیذ حکم ریاست جمهوری پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است.

در این مراسم که در مجلس شورای اسلامی انجام می‌گردد، رئیس‌جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند. تاکنون ۱۳ دوره مراسم تحلیف رؤسای جمهور منتخب برگزار شده‌است.

طی روال قانونی، رئیس‌جمهور پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری باید وزیران پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رای اعتماد معرفی کند.

جزئیات حمله با چاقو به یک طلبه در قم | انتقال روحانی به بخش مراقبت‌های ویژه

تحلیف به معنای ادای سوگند و قسم خوردن است. تحلیف رئیس‌جمهور مراسمی است که در مجلس شورای اسلامی برگزاری می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور در پیشگاه خداوند و ملت ایران سوگند یاد می‌کند.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی و در جلسه‌‏ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌‏شود به ترتیب زیر سوگند یاد می‏‌کند و سوگندنامه را امضاء می‏‌کند:

تحلیف رئیس جمهور

بسم‌الله الرحمن الرحیم

من به‌عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

منبع : میزان

مخبر قانون برنامه هفتم پیشرفت را ابلاغ کرد + متن کامل قانون

۷۴ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn