کد خبر : 96935
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 10:53
6 بازدید بازدید

نگهداری از فیکوس لیراتا و نکاتی برای رشد بهتر این گیاه

نگهداری از فیکوس لیراتا و نکاتی برای رشد بهتر این گیاه

گیاه فیکوس لیراتا به علت زیبایی و ظاهر خاص خود، به عنوان یک گیاه زینتی در منازل، دفاتر و فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۷۹ / ۱۰۰

 

پیش از درک چگونگی نگهداری از فیکوس لیراتا بهتر است کمی بیشتر با این گیاه همیشه سبز و آپارتمانی آشنا شوید. فیکوس لیراتا با فراهم بودن فضای کافی طولی به ارتفاع ۱۲ متر رشد دارد و با برگ های بزرگ سایه ای خنک را ایجاد می کند. برگ های سبز و براق این گیاه فرمی ۵ ضلعی داشته که حاشیه های مواج آن با جذابیت خاص خود در هر گل و گیاه دیگری به چشم مشاهده نمی شود. در صورتی که تمام شرایط لازم برای رشد این گیاه فراهم باشد برگ های زیبای لیراتا به اندازه ۳۰ یا ۴۰ سانتی متری بزرگ خواهند شد.

گیاه لیراتا جدای از زیبایی، به تصفیه هوا در فضاهای قابل نگهداری و کاهش گرد و غبار موجود کمک می کند در نتیجه پس می توان گفت این دو مورد در تعادل سازی رطوبت نقش مهمی ایفا دارند. آیا این گیاه فایده ای هم به دنبال دارد؟! البته که بله. با وجود این گیاه دیگر خبری از سرماخوردگی، گلو درد و عطسه در کار نخواهد بود. پیش از خرید این گیاه بهتر است بدانید که برگ های آن کاملا سمی بوده و موجب مسموم شدن افراد می شود، پس به دور از کودکان و حیوانات خانگی از گیاه استفاده نمایید.

شرایط نگهداری از فیکوس لیراتا

بررسی شرایط نگهداری از فیکوس لیراتا

دما:

شاید از خود بپرسید که بهترین دما برای نگهداری از گیاه فیکوس لیراتا چیست؟! بهترین دما همان دمای اتاق است که مابین ۱۶ تا ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد. گیاه به هوایی با دمای ثابت نیاز دارد چرا که به نوسانات دمایی واکنش منفی نشان می دهد.
به فرض مثال اگر گلدان فیکوس لیراتا در نزدیکی درب قرار بگیرد با باز و بسته شدن درب و وزش باد، برگ ها دچار آسیب هایی چون زرد شدگی و ریزش می شوند. پس باید گلدان را در فضایی قرار دهید که در معرض هوای سرد نباشد.

گیاه شِفلِرا

نور:

اگر نور به گیاه تابانده شود، گیاه را شاداب تر نشان داده و موجب افزایش رویش سریع آن خواهد شد.
اگر هم نور به اندازه تابانده نشود، گیاه به اشکال کچلی مبتلا شده و برگ ها یک در میان رشد می کنند.
اگر نور مستقیم به گیاه تابش کند، گیاه آهسته می سوزد و از میان می رود.
پس می توان گفت، بهترین فضا برای نگهداری گلدان این گیاه پشت پنجره جنوبی خانه یا محل کار است.

برای پیشگیری از کج شدگی گیاه به علت تابش یا عدم تابش نور، هر هفته گلدان را چرخش دهید تا گیاهی زیبا و خوش فرم ار داشته باشید.

برای جذب بهتر نور به گیاه، هر هفته اقدام به پاکسازی برگ های گیاه با کمک گیری از دستمال نم دار کنید.

 

 

تغذیه و کوددهی:

هر گیاهی عموما بدون کوددهی رویش مطلوبی ندارد. بهترین فصل برای کوددهی ماهیانه گیاه، فاصله بهار تا پاییز می باشد.
برای این منظور کود سه بیست و کود آهن به طور ماهیانه توصیه می شود و کود اسید هیومیک هر سه ماه یکبار باید برای سالم ماندن و رشد سریع گیاه انجام بگیرد.
اگر برای دریافت نتیجه بهتر، کود زیادی به پای گیاه می ریزید بدانید سخت در اشتباه هستید چرا که با این اشتباه برگ های گیاهان می سوزند.

آبیاری:

پیش از آبیاری باید به بررسی سطح خاک بپردازید، چرا که اگر پس از بررسی آگاهی به نسبت خشکی سطح خاک پیدا کردید بیشتر آن را آبیاری دهید.
فیکوس لیراتا برگ های بزرگی دارد به این منظور عموما اقدام به آبیاری آن بیشتر است.
البته آبیاری از فیکوس لیراتا نباید بی اندازه صورت بگیرد چون با این حرکت اشتباه گیاه مبتلا به زردی و ریزش برگ های خود می شود.
حتی با ادامه دار بودن این حرکت اشتباه، برگ های گیاه رنگی قهوه ای به خود گرفته و آهسته ریزش پیدا می کند.
اما نگران نباشید، ما به شما می گوییم که چگونه آبیاری را انجام دهید!!
اگر پس از آبیاری، آب اضافه ای در زیر گلدان جمع شد سریع اقدام با تخلیه آن کنید چرا که با افزایش رطوبت رسانی به ریشه، ریشه ها آسیب می بینند و دچار کپک و فاسد شدگی می‌شوند.
توجه داشته باشید که زمانی برای آبیاری مناسب است که پس از بررسی سطح ۲ تا ۳ متری خاک متوجه خشک بودن آن شده باشید در غیر این صورت نیازی به آبیاری گیاه نمی باشد.

گیاه آگلونما

رطوبت:

گیاه فیکوس لیراتا در مناطق گرم و مرطوب رویش دارد در نتیجه در مقابل هوای سرد واکنش منفی از خود به نمایش می گذارد. به هوای مرطوب علاقمند بوده در نتیجه به علت برگ های بزرگ خود همواره با اشکال تبخیر زیاد همراه است.
روزانه دو بار غبارپاشی به روی برگ های گیاه کافی است اما بهتر است از آب جوشیده سرد استفاده نمایید تا کمترین املاح را به گیاه برسانید. ( یک بار صبح و یک بار شب غبارپاشی را تکرار نمایید.)

خاک:

خاکی برای کاشت این گیاه مناسب است که همراه با زهکشی خوب و مواد آلی فراوان باشد. هرگز استفاده ای از خاک کاکتوس یا خاک باغچه برای کاشت گیاه خود نداشته باشید و به جای آن از ترکیب هایی چون ( نصف پیت ماس و نصف پرلیت دانه درشت) و یا از ترکیبی ( پیت ماس، پرلیت، کوکوپیت و تکه های شن درشت) استفاده نمایید.

گیاه فیکوس لیراتا چگونه هرس می شود؟

هرس زمانی نیاز است که شاخه های فرعی گیاه رشد زیادی داشته تا در فاز اشتباهی شکل گرفته باشد.
محل برش چگونه باشد؟! باید محل برش شاخه های اضافی از شاخه های اصلی به اندازه ۳ سانتی متر فاصله داشته باشد.
جالب است بدانید این روش هرس زنی به تقویت ریشه های گیاه کمک می کند تا انرژی لازم برای ارسال مواد معدنی به برگ های گیاه تامین شود.

گیاه آرالیای دروغین (دیزیگُتِکا)

تکثیر گیاه فیکوس لیراتا چگونه انجام می گیرد؟

تکثیر گیاه به کمک روش قلمه ساقه:

برای قلمه زنی ساقه باید بخشی از ساقه که سالم است، انتخاب شود. آن قسمت را برش زده، قلمه ای که حداقل یک برگ و سه گره دارد.
قلمه ای که به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است را به فرم مورب برش دهید و پس از آن برای ۲۴ ساعت در فضایی سایه وار قرار دهید. ( استراحت برای خشک شدن شیره ساقه نیاز است.)

در نهایت می توانید ساقه را در خاکی مناسب و زهکشی شده به کاشت برسانید. برای رشد سالم قلمه نیاز است که حدودا دو ماه در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود.
بهترین زمان برای تکثیر گیاه فیکوس لیراتا به روش قلمه زنی، فصل بهار می باشد.

تکثیر گیاه به کمک روش قلمه برگ:

اگر برگ‌های جوان و شاداب این گیاه را از ساقه جدا کنید و در داخل آب یا روس سطح مرطوب خاک قرار دهید، ریشه‌زایی آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. پس از این که ریشه‌های کوچک گیاه کمی تقویت شدند، آن را داخل خاک گلدان بکارید و به دنبال مراقبت های بعد از آن باشید تا آسیبی را ایجاد نسازند.

تکثیر گیاه فیکوس لیراتا چگونه است؟

در پایان مقاله نگهداری از فیکوس لیراتا توصیه می شود به مطالعه مقالات پیشین مجله دوست داشتنی   اسکیمو، چون پرورش فیکوس جنگلی و تکثیر سرخس بپردازید.

منبع : آرگا

به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
۷۹ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn