نمونه های انشا در مورد عید غدیر و آداب آن کوتاه و زیبا برای تمامی مقاطع را در این مطلب از اسکیمو، مشاهده کنید.

 

همچنین بخوانید: کاردستی عید غدیر برای کودکان

انشا در مورد عید غدیر خم

عید غدیر به رویدادی اشاره دارد که حضرت محمد، داماد و پسر عموی خود، علی را برای جانشینی او به عنوان رهبر جامعه مسلمانان پس از وفات خود انتخاب کرد. این تصمیم از آن جهت حائز اهمیت بود که به شکافی در جامعه مسلمانان بین کسانی که معتقد بودند علی جانشین برحق است، یعنی شیعیان و کسانی که معتقد بودند باید رهبران دیگری انتخاب شوند، به نام مسلمانان سنی انجامید. شیعه معتقد است که علی نه تنها مرجعیت سیاسی و دینی را از محمد به ارث برده است، بلکه علم و هدایت باطنی را نیز به ارث برده است.

به طور خلاصه، «عید غدیر» به روزی اطلاق می شود که حضرت محمد (ص)، امام علی را به عنوان جانشین خود به عنوان رهبر جامعه مسلمانان برگزید. این رویداد از آن جهت مهم بود که منجر به ایجاد اختلاف در جامعه مسلمانان بین کسانی شد که علی را جانشین برحق می‌دانستند و کسانی که معتقد بودند. امروزه جامعه شیعه همچنان علی را به عنوان اولین امام و به عنوان منبع هدایت معنوی و معرفت گرامی می دارد. هر سال در هجدهم ذی الحجه به همین مناسب عید غدیر برگزار می شود.

در واقع «عید غدیر» یک رویداد مهم در تاریخ اسلام است و به همین مناسب شیعیان آن را جشن می‌گیرند. از جمله آداب عید غدیر خم این است که افراد معتقد به منزل سیدین و سادات رفته و این روز را به آنها تبریک گفته و هدایای کوچکی برای برکت و خیر در زندگی دریافت می‌کنند. همچنین جشن های عمومی در شهرها و محله ها برگزار می شود که همراه با مولودی خوانی و توزیع شیرینی و شکلات برای عموم مردم شرکت کننده می باشد.

لحظه‌ وداع فاطمه(س) با علی(ع) به روایت دکتر علی شریعتی

انشا با موضوع عید غدیر زیبا برای تمامی مقاطع

هر سال در هجدهم ذی الحجه به عنوان یادآوری اهمیت تصمیم حضرت محمد (ص) و نقشی که علی در جامعه مسلمانان اولیه ایفا کرد، گرامی داشته می شود. در این روز بود که پیامبر اکرم (ص) پس از بازگشت از مراسم حج و در طول مسیر بازگشت به خانه، در منطقه ای همراهان خود را فرمان ایست داد تا گرد هم جمع شوند و سپس منبری از زین شترها ساختند و حضرت محمد به بالای آن رفت تا فرمان خداوند را به سایرین اطلاع دهد. ایشان حضرت علی را در کنار خود قرار داده و به همراهان خود اعلام کردند که هر کسی را من تا کنون پیشوا بوده ام، پس از این علی رهبر و پیشوا خواهد بود. در واقع رسیدن به مقام امامت ایشان را به عموم اطلاع داند. آن منطقه به غدیر خم شهرت داشت و از به همین خاطر این روز به این نام خوانده می شود.

برای مسلمانان شیعه، این رویداد دارای اهمیت معنوی و تاریخی زیادی است، زیرا علی به عنوان جانشین برحق محمد و منبع هدایت و دانش تلقی می شود. این عید مهمی برای مسلمانان شیعه است که به عنوان یک روز تعطیل رسمی در تقویم آمده است. این تعطیلات به گرامیداشت انتخاب امام علی علیه السلام به عنوان جانشین حضرت محمد (ص) است که یک رویداد اصلی در اسلام شیعی است.

متن مجری عید قربان

مسلمانان شیعه در بسیاری از کشورها به خصوص در ایران جشن عید غدیر را با شرکت در مراسم مذهبی خاص، شرکت در مولودی ها و انجام امور خیریه و خدمات اجتماعی جشن می‌گیرند. بسیاری از خانواده های که از سادات گرامی هستند نیز ممکن است هدایایی را برای مهمانان خود آماده کنند یا با دوستان و خانواده میزبان افرادی باشند که برای دید و بازدید به منزلشان می روند.

همچنین بخوانید: نقاشی عید غدیربا کیفیت برای رنگ آمیزی : ۲۸نقاشی کودکانه

انشا در مورد عید غدیر و آداب آن برای مقطع ابتدایی

انشا در مورد عید غدیر و آداب آن برای مقطع ابتدایی

عید غدیر خم بزرگترین عید مسلمانان شیعه است. این عید در هجدهم ماه ذی الحجه، سال دهم هجری قمری، رخ داد. در این روز، پیامبر اسلام، حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود به مسلمانان معرفی کردند.

واقعه غدیر خم در منطقه ای با همین نام، که بین مکه و مدینه قرار دادر، اتفاق افتاد. پیامبر اسلام در راه بازگشت از آخرین حج خود، در این مکان توقف کردند و بعد از برپایی نماز ظهر، خطبه ای بلند برای همراهان خواندند. در همان خطبه، حضرت محمد (ص)، امام علی (ع) را به عنوان ولی و جانشین خود معرفی کردند و فرمودند: «هر کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست.»

بخوان محمد،به اندازه همه ما بخوان متن مجری عید مبعث

این واقعه، اهمیت بسیار زیادی در اسلام دارد. شیعیان در کشورهای مختلف اعتقاد دارند که حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین پیامبر، با این عمل، امامت و ولایت حضرت علی (ع) را بر مسلمانان قطعی کردند.

از جمله آداب عید غدیر خم این است که مسلمانان شیعه با برپایی مراسم ویژه آن را جشن می گیرند. در کنار جشن گرفتن می توان به آداب دیگر هم اشاره کرد، از جمله روزه گرفتن در روز عید غدیر، غسل کردن قبل از خواندن نماز مخصوص این روز، رفتن به مسجد برای شرکت در نماز دسته جمعی عید، خواندن نماز عید غدیر خم، تبریک گفتن این عید به یکدیگر به خصوص به سادات و هدیه گرفتن از آنها. برگزاری مراسم خیرات در مناطق کم برخوردار تا آنها نیز بتوانند در این جشن و شادی شرکت کنند.

سخن آخر

امیدواریم این مجموعه از نمونه های انشا در مورد عید غدیر خم و آدابی که در این روز انجام می شود برای شما همراهان مفید بوده باشد و از این مطالب در نوشتن انشا با موضوع عید غدیر خود بهره کافی ببرید.

منبع:الامتو