کد خبر : 94975
تاریخ انتشار : جمعه 18 خرداد 1403 - 12:15
2 بازدید بازدید

روش های درمان تو دماغی حرف زدن در خانه

روش های درمان تو دماغی حرف زدن در خانه

بیش خیشومی شدگی عارضه ای است، که از آن به عنوان صدای تو دماغی یاد می شود، در صورت بروز این اختلال هوا به جای خارج شدن از دهان از بینی خارج می شود، این اختلال می تواند، برای فرد آزار دهنده و ناراحت کننده باشد. برای درمان تو دماغی حرف زدن می توانید، به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید. آشنایی با روش های درمان در این زمینه بسیار مفید خواهد بود.

۴۸ / ۱۰۰

 

تکلم تو دماغی به اختلال در تشدید رزونانس هوا در بینی، هنگام سخن گفتن اطلاق می شود، پیش خیشومی اختلالی است، که در اصطلاح عامیانه به گفتار تو دماغی معروف است. نوعی گفتار که در آن هوا از بینی خارج می شود، در صورتی که باید از دهان خارج شود و علت آن نیز فرار هوا از داخل حلق به بینی می باشد، که به دلیل بسته نشدن کامل کام در عقب حلق می باشد، راهکار ها و روش های موثری برای درمان تو دماغی حرف زدن وجود دارد، که آشنایی با آن ها می تواند، تکلم شما را متحول سازد.

تکلم تو دماغی می تواند، به دلیل گرفتگی بینی نیز روی دهد، که در نتیجه آن برخی از حروف که برای تلفظ به عبور هوا از بینی نیاز دارند، در هنگام بیان با خارج شدن هوا از دهان دچار تلفظ اشتباه می شوند.

درمان تو دماغی حرف

درمان تو دماغی حرف زدن

  اسکیمو:صدا زمانی تشکیل می شود، که هوای خارج شده از ریه، تارهای صوتی حنجره را به ارتعاش وادارد، کیفیت صدای حاصل از این ارتعاش رزونانس نام می گیرد. گفتار درمانگر از واژه صدای خیشومی برای بیان این عارضه استفاده می کند، این امر می تواند، در نتیجه انسداد یا گرفتگی بینی روی دهد و برای تلفظ آن دسته ای از حروف که به عبور هوا از بینی نیاز پیدا می کنند، تلفظ را دچار مشکل می نماید.

بیش خیشومی «هایپرنیزالتی»  موجب می شود، تا در زمان ادای برخی از حروف مانند «کاف»، «سین » و «شین» بیشتر با اشکال مواجه شوید، برخی از افراد علاوه بر صدای تو دماغی مشکلات عدیده دیگری را نیز تجربه خواهند کرد، یکی از این مشکلات می تواند، برگشت مایعات و یا غذا از حلق به سمت بینی باشد، که چنین امری برای فرد ناخوشایند و ناراحت کننده است، آشنایی با روش های درمان تو دماغی حرف زدن می تواند، در رفع این اختلال موثر باشد و در بهبود فرد کمک ارزنده ای تلقی شود.

علت تکلم تو دماغی

وجود تکلم تو دماغی به دلیل مسدود شدن مجاری هوایی پیش می آید، که دلایل مربوط به آن در ادامه ذکر شده اند. لازم به ذکر می باشد، که اصلاح تکلم تو دماغی با توجه به اصلاح یا رفع، علت پدید آورنده آن یا از طریق تمهیدات طبی و یا از روش جراحی قابل اصلاح می باشد.

بوی بد دهان چگونه درمان می شود ؟

پولیپ بینی عامل تو دماغی حرف زدن

  • عوامل رشدی چون آدنوئید بزرگ، وجود پولیپ بینی و یا انحراف بینی
  • ضخیم شدن مخاط بینی در نتیجه بیماری های مزمن
  • بافت مخاطی متورم به دلیل حساسیت بینی یا رینیت آلرژیک
  • وارد شدن ضربه به بینی

صدای تو دماغی

صدای تو دماغی شبیه به زمانی می باشد، که احساس می کنیم، جسمی در مجاری تنفسی وجود دارد. برای ایجاد این حالت می توانید، بینی خود را مسدود کنید و به ادای کلمات بپردازید، در این نوع از صدا ممکن است، با برخی از علائم زیر مواجه شوید.

گرفتگی بینی، مشکل در تنفس از بینی، ترشحات زیاد بینی، گلو درد و سرفه، از دست دادن قدرت بویایی و چشایی، خروپف و سینوزیت. صدای تو دماغی به شکلی می باشد، که این احساس را به وجود می آورد، تا گمان کنید، مقداری هوا در هنگام صحبت کردن فرد از بینی خارج می شود و محل تشکیل صدای فرد می باشد. در این صورت شاهد علائمی چون ۱. اخلال در تلفظ حروف نیازمند به هوا با فشار بیشتر مانند حروف « پ، ک، ت ». ۲. خارج شدن هوا از طریق بینی در هنگام تلفظ حروف « س، ش، چ » می باشید.

صدای تو دماغی به دو دسته «Hyponasal» و «Hypernasal» تقسیم می شود. Hyponasal زمانی اتفاق می افتد، که مقدار هوای کمی از بینی عبور می کند، که در این حالت اصطلاحا گفته می شود، رزونانس صدای فرد کم است. در حالت Hypernasal نیز هوای بیشتر از حالت عادی از بینی فرد عبور می کند و اصطلاحا گفته می شود، فرد دارای رزونانس صدای بالایی می باشد. در هر دو مورد می توانید، با تشخیص پزشک از روش های درمان تو دماغی حرف زدن برای رهایی از این عارضه استفاده کنید.

خواص عجیب زالو در درمان بیماریهای صعب العلاج

دلایل VPD

جراحی آدنوئید: جراحی آدنوئید با دنبال کردن هدف حذف غدد پشت فضای بینی دنبال می شود، که ممکن است، فضای خالی جهت نشت هوا بر جای بگذارد، این عارضه موقتی و کوتاه مدت می باشد و به تدریج و با گذر زمان رفع خواهد شد.

کام شکاف دار: این نقص تولد زمانی اتفاق می افتد، که حفره بینی کودک در طول دوره بارداری تشکیل نشود. جراحی برای درمان این عارضه از یک سالگی به بعد کودک قابل انجام می باشد، هرچند تقریبا بیست درصد از کودکانی که جراحی می شوند، بازهم کماکان از VPD  رنج می برند.

کام کوتاه: در نتیجه این عارضه فضایی بزرگتر از نیاز بین کام و گلو ایجاد می شود و منجر به نشت هوا می شود.

سندرم دی جرج: این امر نوعی اختلال کروموزومی می باشد و می توان از آن به عنوان منشا بسیاری از ناهنجاری های بدن انسان نام برد. از آشکارترین نشانه ها این سندرم می توان به کام شکاف دار اشاره کرد.

کام شکاف دار از دلایل تو دماغی حرف زدن

آسیب های مغزی و عصبی: وجود آسیب مغزی یا شرایط مشابه آن می تواند، مانع از حرکت صحیح کام فرد و تلفظ و ادای صحیح حروف و صداها شود.

یادگیری غلط: ممکن است، در برخی مواقع یادگیری غلط موجب شود، تا کودکان نحوه درست ادای حروف را یاد نداشته باشند.

درمان

تشخیص روش درمان تو دماغی حرف زدن با توجه به معاینات و تشخیص پزشک متفاوت خواهد بود، پزشک با بررسی به علت بروز تکلم تو دماغی فرد پی می برد و از روش های مناسب برای رفع این عارضه استفاده می کند، که در ادامه روش های درمان مورد بررسی قرار گرفته اند.

دارو درمانی: استفاده از دارو های ضد انعقادی، آنتی هیستامین ها و اسپری های بینی می توانند، در کاهش تورم و از بین بردن احتقان ناشی از آلرژی های سینوس و پولیپ نقش داشته باشند. آنتی بیوتیک ها می توانند، با تشخیص پزشک در رفع عفونت های سینوسی ناشی از بیماری های باکتریایی موثر عمل کنند. روش های درمان طبیعی پولیپ بینی و نحوه پیشگیری از آن در درمان و بهبود پولیپ بینی بسیار موثر می باشند و می توانند، از بروز اختلال صدای تو دماغی نیز پیشگیری مناسبی به عمل آورند.

بهترین دمنوش برای سحری | برای درمان کم آبی بدن چه بخوریم ؟

گفتار درمانی: استفاده از گفتار درمانی می تواند، قبل یا بعد از جراحی مورد استفاده قرار بگیرد. در اولین قدم گفتار درمانگر میزان این عارضه را در بیمار مورد بررس قرار می دهد، تا بهترین شیوه را برای درمان بیابد. گفتار درمانی کمک می کند، تا نحوه به کار گیری زبان، لب ها و فک را برای تلفظ صحیح حروف و صدا ها درک کنید. درمان صدای تو دماغی و تمرینات موثر در بهبود گفتار تو دماغی توسط درمانگر تاثیر بسیاری در بهبود این عارضه دارد.

گفتار درمانی روشی برای رفع تو دماغی حرف زدن

در این جلسات درمانی، گفتار درمانگر ممکن است، تمریناتی را برای شما در نظر بگیرد و از شما بخواهد، این تمرینات را در منزل نیز انجام دهید، به یاد داشته باشید، بهترین راه پیروی از همان شیوه ای می باشد، که درمانگر آموزش می دهد. بر خلاف تصور عموم باید عنوان کرد، که تمرین های دمیدن و مکیدن نمی تواند، در بستن دریچه velopharyngeal کمک کننده باشد.

جراحی: بسیاری از مشکلات ساختاری که منجر به ایجاد صدای تو دماغی می شوند، با جراحی قابل درمان می باشند. در این نوع از جراحی از روش هایی چون برداشتن لوزه ها یا آدنوئید ها، جراحی انحراف بینی، آندوسکوپی با هدف برداشتن پولیپ بینی، جراحی بلند کردن نرم کام کوتاه و جراحی اصلاح کام شکاف دار در کودکان دوازده ماه استفاده می شود، تا درمان تو دماغی حرف زدن برای این کودکان نیز قابل اجرا باشد.

منبع : آرگا

به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
۴۸ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn