کد خبر : 94946
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 خرداد 1403 - 8:06
1 بازدید بازدید

دلیل تاثیر مخرب اینترنت بر مغز نوجوانان

دلیل تاثیر مخرب اینترنت بر مغز نوجوانان

در یک مطالعه جدید، تلاش شده به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه اعتیاد به اینترنت ممکن است بر مغز نوجوان شما تاثیر بگذارد؟ بر همین اساس نوجوانانی که زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند، از این احساس شکایت دارند که نمی‌توانند به چیزهای مهم‌تری مانند گذراندن وقت با عزیزانشان توجه کنند.

۷۱ / ۱۰۰

 نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در نوجوانانی که به اعتیاد به اینترنت مبتلا شده‌اند، سیگنال دهی بین مناطق مغز که برای کنترل توجه، حافظه کاری و موارد دیگر اهمیت دارد، مختل شده است.

به گزارش سی ان ان، این یافته‌ها از تحقیقی است که بر اساس بررسی‌ها روی ۱۲ مطالعه تصویربرداری عصبی روی چند صد نوجوان ۱۰ تا ۱۹ ساله بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۲ انجام گرفته و نتایج آن در نشریه «سلامت ذهن پی ال او اس» (PLOS Mental Health) انتشار یافته.

دلیل تاثیر مخرب اینترنت بر مغز نوجوانان

نویسندگان این مطالعه نوشتند: اعتیاد رفتاری ناشی از استفاده بیش از حد از اینترنت از یک دهه گذشته به منبعی از نگرانی در حال افزایش تبدیل شده است.معیارهای تشخیص بالینی اعتیاد به اینترنت که در این مطالعه و مطالعات مشابه از آن‌ها استفاده شده بود عبارت بودند از: مشغولیت مداوم فرد در اینترنت، علائم ترک در زمان دوری از اینترنت و قربانی کردن روابط (برای) گذراندن یک دوره زمانی طولانی در اینترنت (مثلا ۱۲ ماه)»، مکس چانگ، نویسنده اول این مطالعه گفت: این الگوی رفتاری منجر به آسیب یا ناراحتی قابل توجهی در زندگی فرد می‌شود.

چانگ افزود: به طور کلی، مکانیسم‌های اساسی اعتیاد به اینترنت بیشتر شبیه یک الگوی نوظهور هستند تا یک تصویر کامل.علت آنچه در مغز اتفاق می‌افتد و آنچه از طریق رفتار نشان داده می‌شود هنوز در حال درک است. در حال حاضر، مشاهده با استفاده از نشانگرهای زیستی مانند اتصال عملکردی به پر کردن این شکاف کمک می‌کند.

این کودکان در آینده دچار مشکلات جنسی می شوند

چانگ گفت: اگر از خود می‌پرسید که آیا نوجوان شما با اعتیاد به اینترنت دست و پنجه نرم می‌کند؟ رفتارهایی مانند کناره‌گیری از روابط اجتماعی نشانه‌ای از آن است.وی افزود: اعتیاد به اینترنت مانند اختلالات مواد و قمار، مغز را دوباره سیم کشی می‌کند و مقاومت در برابر محرک‌های مرتبط با اینترنت را سخت‌تر می‌کند. با این حال، برخلاف قمار یا مصرف مواد، اینترنت بخش مهمی از زندگی ما است. ایجاد تعادل بین سودمندی و خطرات اینترنت، زمینه‌ای است که در آینده در رشد نوجوانان بسیار حیاتی است.

دکتر دیوید الیس، یک دانشمند علوم رفتاری در مؤسسه امنیت دیجیتال و رفتار دانشگاه باث در بیانیه‌ای گفت در حالی که مقاله مربوط به این تحقیق یک بررسی سیستماتیک ساده ارائه داده که نشان می دهد بین اتصال عملکردی در مغز و اعتیاد به اینترنت ارتباط وجود دارد، تعدادی محدودیت اساسی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه بود که برای هر تفسیری حیاتی هستند.

کودک درون باید بیاید بیرون

دلیل تاثیر مخرب اینترنت بر مغز نوجوانان

الیس افزود: امروزه، مفهوم‌سازی و اندازه‌گیری «اعتیاد» به اینترنت نه در سطح جهانی پذیرفته شده است و نه مطمئنا با استفاده از ابزارهای نظرسنجی مورد استفاده در مطالعاتی که به عنوان بخشی از بررسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابل تشخیص است. به طور مشابه، در اینترنت به کاربران اجازه داده می‌شود تعداد پرشماری از فعالیت‌ها را انجام بدهند که بلافاصله این تعریف را تا حد زیادی خنثی می‌کند.

دکتر اسمیتا داس، روانپزشک اعتیاد از دانشگاه استنفورد که او نیز در این تحقیق حضور نداشت، گفت: اگر اعتیاد به اینترنت چیزی است که باعث اختلال در سیگنال دهی مغزی شرکت کنندگان شده است، دلیل آن ممکن است به مسیرهای عصبی مرتبط با اعتیاد مربوط باشد.

از چه سنی به کودکمان زبان و ریاضی یاد بدهیم؟

دکتر کاگلار ییلدیریم، ازکالج علوم کامپیوتر در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون، که در این تحقیق مشارکت نداشت نیز گفت: الگوهای اتصال عملکردی در مغز شرکت کنندگان در واقع مطابق با الگوهای مشاهده شده در افراد مبتلا به اعتیاد به مواد است.

به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
۷۱ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn