کد خبر : 93989
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 8:35
3 بازدید بازدید

آفات گل محمدی و طریقه از بین بردن آن ها

آفات گل محمدی و طریقه از بین بردن آن ها

شاید به جرات گل محمدی را بتوان زیباترین و یا حداقل یکی از زیباترین گل های جهان دانست که علاوه بر زیبایی خیره کننده از عطر خوش و کلی خواص و فایده بهره مند است و همین موضوع ارزش آن را دوچندان نموده است. برای اینکه یک محصول گل محمدی خوب داشته باشید باید نگهداری مناسبی داشته و آفات گل محمدی را شناسایی و روش های مبارزه با آن را به کار ببندید.

۸۳ / ۱۰۰

 

گل محمدی یک گل زیبا و خوش بو است که در کنار این زیبایی و خوش بو بودن با برگ های خوش رنگ، دارای خواص و فواید زیادی می باشد که از آن در تهیه دمنوش گل محمدی، گلاب، روغن گل محمدی بهره می برند. اما اگر می خواهید دستاوردتان یک گل محمدی زیبا و سالم باشد، قطعا باید نسبت به بیماری ها و آفات گل محمدی شناخت پیدا کرده و با استفاده از شیوه های گوناگون مناسب و ارائه شده اقدام به برطرف سازی آنها نمایید.

 

  اسکیمو: گل محمدی یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین گل های جهان است که در تمام دنیا محبوب بوده و کشت می گردد اما خاستگاه اصلی آن کشور ایران است. ایرانی باشی و از عاشقان گل محمدی نباشی! مگر می شود. و اما بسیاری از عزیزان دوستداران گل و گیاه با وجود علاقه زیاد به کشت و پرورش گل محمدی؛ به دلیل وجود و آسیب های انواع امراض و آفات گل محمدی قید آن را می زنند.

خب این کار اشتباه است و شما به جای اینکه قید داشتن یک گل به این زیبایی را بزنید، باید روش های مبارزه با آنها را بیاموزید. همانند بسیاری ار گل های دیگر که از جمله گل رز، گل یاس که پس از تصمیم به کشت و پرورش هر یک از آنها در مورد نحوه آبیاری، مبارزه با بیماری و آفات آن اطلاعات کسب کرده و به مبارزه با آنها می پردازید.

شناخت آفات گل محمدی

شناخت انواع آفات گل محمدی و روش های مبارزه

علاوه بر روش های متفاوت برای هر یک از بیماری و آفت ها و گل خوارهای گل محمدی، یکسری شیوه های عمومی کنترل و از بین بردن بیماری و آفت ها وجود دارد که باید در ابتدای امر و در طول مدت نگهداری و پرورش گل باید به کار ببرید. اول اینکه هنگام خریداری نهال گل محمدی توجه نمایید که سالم و بدون آلودگی باشد که بهتر است گواهی سلامت نهال را دریافت نمایید. مدیریت آبیاری و برترین کوددهی، پایش پیوسته، هرس شاخه های که بیمار و آفت زده، استفاده از سموم ایمن و زمان مناسب سم پاشی از جمله این شیوه ها محسوب می شوند. و اما در ادامه به معرفی آفات گل محمدی و روش های از بین بردن می پردازیم.

آفات گل محمدی و روش های مبارزه با آن

شته

شته حشره کوچکی با پرواز تقریبا ضعیفی می باشد که به بخش های گوناگون گل محمدی (گیاه و گل) حمله نموده و از شیره گیاهی گیاه تغذیه می نماید. شته از شیرابه گیاه تغذیه نموده و به دنبال شیره ای ترشح می کنند بر روی برگ ها انباشته شده و موجب جلب قارچهای کپک زا می گردد. قارچ های موجود بر روی برگ های گیاه لکه های تیره ایجاد می نمایند و موجب اختلال در فتوسنتز شوند. دیگر اینکه شته ها انواع بیماری ویروسی را به گیاه گل محمدی منتقل می کنند. و اینکه با توجه به تکثیر شدن بالای شته ها و تغذیه آنها از گیاه موجب ضعیف شدن و نابود شدن گیاه می گردند.

 

 

بنابراین بهتر است هر چه زودتر دست به کار شده و با استفاده از روش های پاکسازی و شستشوی برگ ها با استفاده از فشار آب، بهره بردن از آفت کش های طبیعی مانند روغن چریش و شوینده های بیولوژیکی، قطع قسمت های آسیب دیده، پاشیدن دانه در پیرامون گل محمدی برای دور کردن دشمن های طبیعی شته ها از گیاه، کاشت گل های دارای شهد پیرامون گل محمدی به خاطر جذب حشره های شکارچی، و نیز بهره بردن از سم های پی متروزین، دیکلروس، کنفیدور به نجات گل محمدی بروید. یکی از روش های بیولوژیکی از بین بردن شته ها، استفاده از محلول سرکه است که به دلیل نتیجه خوب و قابل توجهش حسابی مورد توجه قرار گرفته است. برای این منظور می توانید از ترکیب اسپری صابون +سرکه به تعداد دفعت ۳ مرتبه و یا زیادتر بهره ببرید.

آشنایی با گیاه زیبای سرخس برگ شمشیری یا سرخس بوستونی

آفت سفید بالک

سفید بالک یکی از آفات گل محمدی است که به طور نقطه هایی به رنگ سفید در قسمت پشت برگ ها و ساقه ها دیده می گردد. این آفت از شیره گیاه تغذیه نموده و موجب بروز نشانه هایی همچون لکه های سفید یا قهوه ای بر روی برگها می گردد و در آخر موجب زرد شدن برگ ها و افتادن آن ها می گردد. همچنین این گل موجب از بین رفتن گل محمدی می گردد. سفید بالک ها همچون شته ها قابلیت منتقل کردن بیماری های ویروسی به این گیاه را دارند.

برای مبارزه با این آفت لازم است به کمک یک پارچه نمدار اقدام به از بین بردن آفت به طور فیزیکی نمایید، همچنین با کمک سم های شیمیایی مانند مالاتیون، دی کلرووس، دیازینون، افوریا، اسپری ها، حشره های دشمن طبیعی می توانید به از بین بردن آفات اقدام نمایید.

بیماری و آفت های آسیب رسان به گل محمدی

آفت زنجرک

زنجرک گل محمدی یکی دیگر از آفت های گل محمدی می باشد که پوره های این آفت به اسم کرم زنجرک به گل محمدی و نیز سایر گیاه ها زیان می رسانند. حشره های کامل و پوره ها با فرو نمودن خرطوم خویش در سطح زیر برگ های گل محمدی، شیره گیاهی از یک سو مکیده و از سویی بزاق ترشح می کنند که موجب از بین رفتن کلروفیل سلول های پیرامون قسمت نفوذ خرطوم می شود که در نتیجه باعث تضعیف گیاه و کم شدن فتوسنتز گیاه می گردند. عملکرد این آفت به صورت عادی در سطح زیرین برگ صورت می گیرد و تاثیر آسیب دیدگی آن در سطح رویه برگ به طور نقطه ها و یا لکه هایی رنگ پریده کاملا مشهود می باشد. این آفت ها معمولا در عصر و شب کار می کنند، هنگامی که بزرگ شده و پرورش می یابند به زنجرک هایی دارای بال های بزرگ تبدیل می گردند که سریع و دقیق پرواز می نمایند.

گردآوری دستی برگهای آلوده، بهره بردن از سم های شیمیایی بهره بردن از باکتری باسیلوس تورنجینسیس، بهره بردن از نوار چسب جذب کننده حشره ها، سم های تماسی، سم های نفوذی، و نیز سیستمیک مانند کنفیدور، متاسیستوکس از شیوه های گوناگون مبارزه با این آفت محسوب می شود.

آفات گل محمدی و روش های مبارزه با آن

آفت تریپس توتون

این آفت که بدنی عریض به اندازه (۱/۵ میلیمتر در ۰/۹) زرد رنگ متمایل به رنگ قهوه ای تیره دارد از دسته تریپس ها می باشد. این آفت که حشره ای باریک و کوچک بوده که به گل محمدی و دیگر گیاهان هجوم برده و با استفاده از دهان خویش به سلولهای گل محمدی هجوم برده و محتوای درون آن را مکیده و در نتیجه موجب خشک شدن، و تیره و کرم رنگ شدن برگ ها می گردد. همچنین موجب منتقل شدن ویروس های گیاهی می شود که این حشرات به سرعت تکثیر یافته و افزایش می یابند.

بهره بردن از کارت های زرد چسبنده، از بین بردن علف های هرز، بهره بردن از سم های دیازینون، کنفیدور، مونتو، اتیون، پرمترین، متاسیستوکس، دی کلرووس از شیوه های مبارزه با این آفت گل محمدی محسوب می شود.

نارنج

آفت کنه دو نقطه

این حشره ها در سطح زیر برگهای گل محمدی زندگی کرده و بعد از تغذیه از شیره گیاه موجب به وجود آمدن نقطه هایی سبز کم رنگ، قهوه ای رنگ و نیز خاکستری رنگ می گردند. همچنین موجب ایجاد تارهایی می شوند که به گیاه حالت غبارآلود داده و در آخر باعث خشک گردیدن گل محمدی می گردد. با استفاده از سم های فن پیروکسی میت، تترادیفون، آبامکتین، پروپارژیت، فلورامایت و نیز محلول پاشی شوینده و صابون می توانید با آفت کنه دو نقطه مبارزه نمایید.

آفات گل محمدی و روش های مبارزه با آن

پروانه جوانه خوار سبز

پروانه جوانه خوار سبز با رنگ قهوه ای متمایل به خاکی یکی دیگر از آفات گل محمدی است که گلها، برگ های تازه و جوانه ها تغذیه می نماید. این آفت با خوردن جوانه های گیاه در رشد عادی گیاه اختلال ایجاد نموده و آنها را از بین می برد. در نتیجه رشد گیاه و گل محمدی کم می شود. این آفت تار می تند و لانه می سازد. اگر قصد از بین بردن این آفات را دارید می توانید از سم های فسفره تماسی نفوذی، روغن های زمستانی در انتهای فصل زمستان، پرورش شکارچی های طبیعی آفت ها (زنبور تریکوگراما) بهره ببرید.

آفت زنبور برگ خوار

زنبور برگ خوار ماده سیاه و به اندازه ۷ – ۱۰ میلیمتر است. این آفات به برگ های تازه و جوانه ها آسیب زده و به خاطر توسعه و بیشتر شدن هجوم این حشره ها، برگهای سر شاخه های آخری دچار ریزش شده و به گیاه صدمه می رساند. پس با استفاده از سم های کنفیدور و دیپتریکس و نیز جمع کردن لاروهای روی برگها و شاخه ها به مبارزه با این آفات بپردازید.

حشره کرم سفید ریشه

کرم سفید ریشه با دارا بودن اندازه ۳ سانتیمتری خیلی بزرگتر از حشره های دیگر می باشد. لاروهای کرم سفید ریشه غذای خود را از ریشه های گل محمدی تامین می نماید و موجب صدمه رساندن به ریشه و کم شدن نیروی جذب مواد مغذی و آب گیاه می گردد. در نتیجه به واسطه صدمه رسیدن به ریشه ها، گیاه تضعیف شده و رشدش کم می گردد. برای از بین بردن این آفت می توانید از سم های فسفره مانند دیازینون و کلرپیروفوس بهره ببرید.

چه آفت هایی به گیاه و برگ گل محمدی زیان می رسانند؟

کرم غنچه

کرم غنچه با نام مشهورتر خود «کرم گوجه فرنگی» یکی از آفات گل محمدی نیز می باشد که به غنچه ها، برگ ها هجوم برده و تنول حفر نموده و در گیاه دچار تغییر شکل و خسارت می شود. در نتیجه موجب کم شدن گل های محمدی می گردد. سرعت تکثیر این آفت زیاد می باشد.

برای از بین بردن کرم غنچه می توانید از حشره های دشمن طبیعی و یا همان انگل های سودمند، از سم های باسیلوس تورنجینسیس، سم های شیمیایی، پوشش خاک، دفع محصول های آلوده و کاشتن در مواقع کم بودن فعالیت این کرم بهره ببرید.

سوسک گل خوار

این سوسک که یکی دیگر از آفات گل محمدی می باشد که دارای اندازه ۱۰ – ۱۲ میلیمتری و نیز سیاه دارای لکه های سفید بر روی بال پوش ها است. حشره های کامل در فصل بهار بر روی گل محمدی دیده می گردند که از شهد آن تغذیه می نمایند. می توانید با جمع کردن این حشره ها از روی گل محمدی آنها را از بین ببرید.

آفات گل محمدی و روش های مبارزه با آن

سوسک سبز

سوسک های سبز دارای جلای فلزی، طولی به اندازه ۱ – ۲ سانتیمتر دارند که در فصل بهار دیده می گردند و غذای خود را از شهد و گرده این گل تامین می نمایند. مماند آفت قبلی می توانید آنها را از روی گل محمدی جمع نموده و از فعالیت آنها مانع شوید.

عروس چمنزار اروپایی: گیاه زیبا و معطر با خواص دارویی

زنبور گالزای گل محمدی

زنبور گالزای ماده درون غنچه ها و جوانه ها تخم ریزی کرده و بعد از تحریک سلولها گال های توخالی به وجود می آورند، با رشد کردن گال ها، سرشاخه ها دیگر رشد نکرده و دیگر گل نمی دهند. به منظور مانع از آسیب رسیدن به گل محمدی باید قبل از ایجاد شدن گال، آنها را از روی گیاه جمه کنید.

بیماری و آفت های آسیب رسان به گل محمدی

بیماری های گل محمدی

علاوه بر آفات گل محمدی، یکسری بیماری های گل محمدی نیز وجود دارد که به گل محمدی و گیاه آن آسیب می رساند.

لکه سیاه

لکه سیاه یکی از مهمترین بیماری های این گل محسوب می شود که به منظور پیشروی آن لازم است برگهای صدمه دیده را از گیاه برش زده و جدا نمود. اگر بیماری شیوع یافت، امکان دارد از سم های قارچ کش بهره ببرید.

کپک خاکستری

این بیماری گل محمدی موجب پوسیده شن گیاه می گردد که برای درمان با آن لازم است بخش هایی از گیاه را را دچار بیماری شده اند را به طور کامل قطع و از بین ببرید تا منبع آلودگی کم گردد. همچنین جهت مبارزه می توانید از قارچ کش های مسی بهره ببرید.

سفیدک پودری

نام یکی دیگر از بیماری های گل محمدی سفیدک پودری است که اگر نشانه های این بیماری را دیدید باید بخش های دچار آسیب را قطع کرده و از بین ببرید. روش دیگر استفاده از قارچ کش شیمیایی مخصوص از جمله آذیلون می باشد.

شپشک گل محمدی

برای مقابله و رفع این بیماری گل محمدی بهترین راه حل استفاده از کفشدوزک ها می باشد.

چه آفت هایی به گل محمدی آسیب می زنند؟

قارچ گل محمدی

قارچ های گل محمدی آسیب های جدی را برای گیاه، برگ و گل محمدی به وجود می آورند که به منظور مقابله و پیشگیری از آن بهتر است قبل از همه مطمئن گردید که گلها در اراضی هایی با زهکشی مناسب کشت گردیده اند. آبیاری را در فواصل زمانی مناسب انجام داده و به هیچ وجه زیاده از حد آبیاری ننمایید. همچنین برگهای آلوده و یا مرده را جدا کرده و از بین ببرید. توجه نمایید تا خاک دوباره با استفاده از وسایل کشاورزی، لباس کار و … آلوده نشود.

و همچنین برای مقابله و مبارزه با این قارچ ها می توانید از سموم قارچ کش بهره ببرید. کم کردن استرس گیاهی، استفاده از ترکیب های بیولوژیکی همچون قارچ Trichoderma، و نیز روتاسیون گیاهی (همراه کردن گل محمدی با سایر گیاهان در چرخه کاشت و برداشت) از روش های سودمند و موثر برای این منظور به شمار می رود.

نکته : خوب است پیش از مصرف انواع سموم و یا شیوه های مقابله با آفات گل محمدی به متخصصین این حوزه مراجعه نموده و با آنان مشورت کنید.

شناخت آفات گل محمدی

دلیل گل ندادن گل محمدی

برخی از علل و مشکلات که مانع گلدهی گل محمدی می شوند عبارتند از هرش نکردن شاخه های خشک، یا شاخه های بسیار بلند، هرس نکردن گلهای خشک، وجود آفت های گوناگون همچون شته ها، شپشک ها، قارچ ها، سفیدک ها، نبود نور لازم و کافی، کم شدن دمای زیاد در طول شب، مناسب نبودن تغذیه گل محمدی که باید شناسایی و برطرف گردند.

منبع : آرگا

به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
۸۳ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn