کد خبر : 93143
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 فروردین 1403 - 23:38
4 بازدید بازدید

پرورش کاکتوس سن پدرو و شرایط محیطی مورد نیاز این گیاه برای رشد بهتر

پرورش کاکتوس سن پدرو و شرایط محیطی مورد نیاز این گیاه برای رشد بهتر

کاکتوس سن پدرو که با نام های اکینوپسیس پاکانوی و هوآچوما نیز شناخته شده در واقع نوعی کاکتوس ستونی بوده که در ارتفاعات بالا به شکل طبیعی رشد کرده و دارای رنگ سبز روشن تا تیره می باشد و به دلیل شکل ظاهری خاصی که دارد به هر منطقه ای که در آن رشد پیدا کرده شخصیت و جذابیت منحصر به فردی می بخشد. از این رو با پرورش کاکتوس سن پدرو می توانید از زیبایی های این گیاه زینتی بهره مند شوید

۸۲ / ۱۰۰

 

یکی از انواع کاکتوس های معروف و شناخته شده که جزء گیاهان سریع الرشد به حساب آمده کاکتوس سن پدرو بوده که می تواند همچون درختی تا مقدار ارتفاع ۶ متری نیز رشد پیدا کند. این گیاه به شکل خودرو رشد نموده و قادر می باشد به شکل چند شاخه گسترش پیدا کند. کاکتوس سن پدرو به خاطر دارا بودن مسکالین از انواع کاکتوس های مخدر محسوب شده و زیستگاه اصلی آن کوه های پرو، بولیوی، اکوادور و شمال آرژانتین می باشد و همینطور در بعضی کشور های گرمسیر و آمریکای جنوبی نیز قادر به رشد است. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب از  اسکیمو، به جهت آگاهی شما عزیزان به بررسی روش های تکثیر و پرورش کاکتوس سن پدرو بپردازیم.

 

Cultivation of San Pedro cactus 8

راهنمای کاشت و پرورش کاکتوس سن پدرو

کاکتوس سن پدرو از جمعیتی پایدار برخوردار بوده و محل رشد آن ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می باشد. از لحاظ ظاهری این کاکتوس به شکلی بوده که زمانی که از سمت بالا به آن نگاه شود همچون یک ستاره دیده می شود و دارای ریپ های زیادی می باشد. این ریپ ها به حالت کاکتوس بستگی داشته که امکان دارد بین ۴ تا ۷ ریپ داشته باشند. این گیاه زینتی از یک تنه گوشتی و آبدار برخوردار بوده و همچون ستونی رشد پیدا می کند. به طور معمول برای تکثیر و پرورش کاکتوس سن پدرو از بخش پایینی تن جوش اضافه می کند که در واقع مناسب ترین راه برای ازدیاد آن می باشد.

روش کاشت کاکتوس سن پدرو

مشخصات ظاهری

تیغ های این کاکتوس به شکل یک مجموعه رشد داشته و از رنگی سفید برخوردار می باشند و در مقایسه با گونه واریته های تریکو سرئوس تیغ های کوتاه تری دارند. این گیاه دارای مقاومت بالایی بوده و قابلیت تحمل دمای کم را دارد و هر ساله حدود ۳۰ سانتی متر رشد پیدا می کند. کاکتوس سن پدرو همچون کاکتوس اپونتیا از زیبایی چشم نوازی برخوردار می باشد. این گیاه می تواند در اواسط فصل تابستان شروع به شکوفا شدن کرده و با ظهور گل های خوشبو و زیبا زیبایی چشمگیری را ایجاد نماید.

گل ها

این نوع کاکتوس دارای گل هایی خیلی بزرگ، سفید رنگ و درخشنده بوده که بویی مطبوع داشته و تا قطر ۲۲ سانتی متر باز می شوند. این گل ها جذابیت خاصی داشته و قسمت های درونی گل به رنگ سفید و قسمت های خارجی آن متمایل به رنگ قرمز می باشند و در اطراف آن رشته های سبز رنگ وجود دارند.

کاکتوس پیلوزوسرئوس

میوه

میوه های این گیاه دارای رنگ سبز تیره بوده که طولی به مقدار ۵ تا ۶ سانتی متر داشته و از قطری سه سانتی متری برخوردار می باشند.

آشنایی با نحوه پرورش کاکتوس سن پدروکاربرد های کاکتوس سن پدرو

سن پدرو به عنوان نوعی جواهرات در مجالس مذهبی مورد استفاده قرار گرفته و به خاطر این که حاوی مسکالین بوده که ماده ای مخدر و روان گردان بوده در مراسمات سنتی بومیان استفاده می گردد. مصرف سن پدرو به عنوان ماده روان گردان در اغلب کشور ها قانونی بوده و افراد زیادی طرفدار آن می باشند.

سن پدرو با تاثیرات قوی که بر روی ذهن داشته آن را برانگیخته و با اثرات موادی همچون ال اس دی و سیلوسایبین قابل قیاس می باشد. این نوع کاکتوس برای تسکین مشکلات و صدمات شخصی، بهبود رابطه با طبیعت و رشد فردی و اجتماعی استفاده می گردد.

شرایط محیطی موردنیاز

کاکتوس سن پدرو برای رشد خود نیاز به یک سری عوامل محیطی داشته که در ادامه به شرح و بیان آن ها پرداخته ایم.

Cultivation of San Pedro cactus 7

خاک

کاکتوس سن پدرو به خاکی که زهکشی بالایی داشته احتیاج دارد و همینطور این خاک بایستی به نحوی باشد که کل احتیاجات و ملزومات کاکتوس را تامین نماید.

دمای محیط

مناسب ترین دما برای نگه داری و پرورش کاکتوس سن پدرو درجه حرارت ۲۵ الی ۴۵ درجه می باشد. در فصل زمستان نیز نباید دما به پایین تر از ده درجه سانتی گراد برسد.

طریقه کاشت و تکثیر کاکتوس سن پدرو

میزان آب دادن

این نوع کاکتوس به آب دهی مرتب احتیاج داشته و باید دقت نمایید که پیش از هر نوبت آبیاری خاک گلدان تا حدود دو سانتی متر خشک باشد. این گیاه به آب دهی بیش از اندازه حساسیت نشان داده و آب زیاد سبب پوسیده شدن قسمت ریشه آن می گردد به همین خاطر در زمان آب دادن از خشک شدن خاک کاکتوس باید مطمئن شوید. در صورتی که گیاه کاکتوس شما از ریشه کمی برخوردار بوده بیانگر آب دادن بیش از اندازه می باشد. به منظور آبیاری مناسب بهتر است سعی کنید آب را به قسمتی دور از ریشه ریخته تا ریشه برای پیدا نمودن آب درون خاک بتواند آن را جستجو نموده و توسعه پیدا کند.

کاکتوس هیلوسرئوس

مقدار نور

کاکتوس ها در مقایسه با سایر گیاهان دارای احتیاجات نوری زیادتری بوده و به همین خاطر باید نور زیادی در اختیار آن ها باشد در صورتی که کاکتوس را در برابر نور فیلتر شده و یا سایه دار بگذارید کاکتوس رشد علفی خود را آغاز نموده و به تدریج حالت باریکی می گیرد. این گیاه در ماه با کود های کامل باید تغذیه گردد.

روش کاشت و پرورش کاکتوس سن پدرو

نحوه تکثیر و ازدیاد سن پدرو

کاکتوس سن پدرو به شکل گسترده ای از راه بذر قابلیت تکثیر را دارد و از طریق قلمه گیری و تن جوش هایی که ایجاد کرده نیز می توان تکثیر پیدا کند. در روش تکثیر از راه برش بعد از بریدن کاکتوس بهتر است سطح برش زده را قارچ کشی نموده و بخش جدا شده را در محلی که سایه داشته و تا حدودی سرد می باشد نگه داری نمایید تا بخش برش خورده به طور کامل خشک گردد و به گونه ای پینه ببندد. بعد آن را درون خاکی با زهکشی زیاد بکارید و دوباره در محلی سرد و روشن قرار دهید و بعد از سپری شدن ده تا ۱۵ روز پس از کاشتن به تدریج آب داده شود. بعد از آن می توان کاکتوس کاشته شده جدید را به تدریج در محلی با نور زیاد انتقال داد.

آشنایی با نحوه پرورش کاکتوس سن پدرو

آفات و بیماری ها

همچون دیگر کاکتوس ها در نگه داری و پرورش کاکتوس سن پدرو امکان دارد با حمله کردن آفات یا انواع بیماری ها رو به رو شوید. از جمله این بیماری ها که در کل گونه های آن مشترک بوده پوسیده شدن ریشه و ساقه گیاه می باشد که اغلب به خاطر آب دادن بیش از اندازه و ایجاد بیماری های قارچی بروز پیدا می کند. همینطور امکان دارد با آفت هایی مثل کرم ریشه، شپشک آرد آلود و کنه قرمز در نگه داری سن پدرو رو به رو شوید. به منظور نجات یافتن از این گونه آفات می توانید از آفت کش های طبیعی همچون روغن چریش به ویژه برای گیاه های جوان بهره مند شوید.

گیاه صبر زرد صابونی

طریقه کاشت سن پدرو

این نوع کاکتوس را می توان به سه روش پرورش داد که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

کاشت از راه بذر

کاشتن این نوع کاکتوس ها به راحتی از راه بذر انجام می گیرد. برای این کار بستر مناسبی از شن به همراه پیتماس آماده کنید و بذر ها را در عمق دو سانتی متری بکارید. خاک را نمناک کرده و در محلی روشن با نور مناسب به دور از اشعه مستقیم آفتاب قرار دهید تا بذر ها شروع به جوانه زنی کنند.

اصول نگه داری کاکتوس سن پدرو

کاشت از طریق قلمه زنی

در ابتدا قلمه هایی به مقدار طول ده سانتی متر از گیاه مادر جدا سازی کرده و بعد قلمه ها را حدود چند روز در مکانی که سایه داشته و سرد بوده بگذارید تا زخم ها به نوعی پینه بزند. پس از انجام این عمل بستر مناسبی از ماسه و کوکوپیت را آماده کرده و قلمه ها را درون آن بکارید. هر ده روز یک مرتبه قلمه ها را آبیاری کرده و در مکانی روشن با نور غیر مستقیم آفتاب بگذارید. دمای مناسب برای این کار حدود ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد.

کاشت با استفاده از پاجوش

برای این کار پاجوش ها را از گیاه اصلی جدا کرده و درون خاک های گفته شده در روش های قبلی کاشته و در محلی با نور مناسب قرار دهید.

کاشت از راه پیوند زدن

برای پرورش کاکتوس سن پدرو به این روش از گیاه برای پایه، پیوندک انواع کاکتوس ژمینو و … می توان استفاده نمود.

نحوه تکثیر و کاشت کاکتوس سن پدرو

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم،

منبع : آرگا

به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
۸۲ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn