کد خبر : 92168
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 اسفند 1402 - 10:50
9 بازدید بازدید

تکثیر گل فردوس و شرایط محیطی مناسب برای نگهداری این گیاه

تکثیر گل فردوس و شرایط محیطی مناسب برای نگهداری این گیاه

فهرست مطالب۱ آشنایی با گل فردوس و ویژگی های آن۲ انواع گل فردوس۲.۱ گل فردوس قهوه ای یا قرمز۲.۲ گل فردوس سبز۳ شرایط محیطی مناسب برای نگهداری و تکثیر گل فردوس۳.۱ نحوه آبیاری۳.۲ خاک مناسب۳.۳ نور کافی۳.۴ رطوبت مورد نیاز۳.۵ دما۴ نحوه تکثیر گل فردوس ۴۶ / ۱۰۰ قدرت گرفته توسط Rank Math SEO گیاه

۴۶ / ۱۰۰

گیاه فردوس از جمله گیاهان زینتی است که قابلیت نگهداری در هر شرایطی را دارد. به طوری که این گیاه در شرایط محیطی خاص با کم آبی و نور کم نیز مقاومت نشان می دهد. تکثیر گل فردوس از طریق قلمه زدن انجام می شود.

گیاه فردوس که به سینادینوم گرانتی نیز شهرت دارد، یکی از گیاهان ارزان قیمتی است که با نور فیلتر شده منزل نیز به خوبی رشد می کند. این گیاه از جمله گیاهان گوشتی است و خواستگاه اصلی آن آفریقا است. رنگ سبز برگ های گیاه فردوس با رگه هایی از رنگ قهوه ای متمایل به ارغوانی پوشیده شده و زیبایی این گیاه را صد چندان می کند. شما می توانید این گیاه را در مکان های مختلف مانند اداره ها، راه پله و آپارتمان نگهداری کنید. در ادامه مطلب با روش تکثیر گل فردوس بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

آشنایی با گل فردوس و ویژگی های آن

سینادنیوم گرانتی یا گل فردوس از جمله گیاهان زیبای آپارتمانی همیشه سبز است که ساقه ها و برگ های گوشتی دارد. برگ های زیبای سینادنیوم گرانتی یا گل فردوس، سبز و توپی مانند با رگه های ارغوانی و قهوه ای بوده و سطح زیرین برگ ها معمولا ارغوانی رنگ است. زادگاه گیاه فردوس آفریقا است و در محیط طبیعی، به ارتفاع ۶ متر و تا عرض ۲ متر رشد می کند. این گیاه، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. گل فردوس در صورت اینکه شرایط فراهم باشد از اواسط بهار تا اواخر مهر ماه گل های خوشه ای و صورتی رنگ می دهد. البته به این نکته توجه داشته باشید که گل فردوس در آپارتمان گل نخواهد داد.

روش قلمه زدن گیاه فردوس

انواع گل فردوس

گل فردوس به دو نوع کلی دسته بندی می شود که بیشترین اختلاف آن ها در ظاهرشان است.

  • گل فردوس قهوه ای یا قرمز

نوع اول که به سینادنیوم کامپکت شناخته می شود، بسته به رنگ غالب رگه های آن، رنگ روی برگ های آن می تواند قهوه ای یا قرمز باشد و به آن گل فردوس قهوه ای یا قرمز گفته می شود. برگ های این گیاه مایل به قهوه ای است. علاوه بر این ساقه های کوتاهی دارد.

  • گل فردوس سبز

نوع دیگر گل فردوس به فردوس سبز یا سینادنیوم گرانتی معروف است که برگ های آن گوشتی سبز رنگ بوده و دارای رگ های قهوه ای یا قرمز رنگ است. این گل همیشه سبز با ساقه های بلند و پرچین، برای باغچه ها و فضای باز جلوی درب منازل کاربرد دارد.

شرایط محیطی مناسب برای نگهداری و تکثیر گل فردوس

در ادامه در خصوص شرایط نگهداری گل فردوس مثل آبیاری، نور، دمای مورد نیاز و رطوبت توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

گیاه آکالیفا برگ مسی

نحوه تکثیر و پرورش گیاه فردوس

نحوه آبیاری

با وجود اینکه گل فردوس در دسته گیاهان ساکتلنت و گوشتی قرار می گیرد، اما نسبت به این گیاهان آب بیشتری می خواهد. این گیاه نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی مقاومت بیشتری در برابر کم آبی دارد. در خصوص آبیاری گیاه فردوس این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که آبیاری این گیاه با هر نوع آبی امکان پذیر است و تفاوتی نمی کند که آب دارای املاح باشد یا خیر.

یکی از مهم ترین نکات در خصوص نگهداری و آبیاری گل فردوس، این است که این گیاه دوست دارد خاک مرطوبی داشته باشد. در واقع گل فردوس خاک بیش از حد خشک و زیاد خیس را دوست ندارد. بهترین زمان برای آبیاری گیاه فردوس زمانی است که ۳ تا ۴ سانتی متر از سطح روی خاک خشک باشد. همچنین آبیاری را باید تا جایی ادامه داد که همه بخش های ریشه گیاه خیس شده و آب اضافه از زیر گلدان خارج شود.

بهتر است هرچه سریع تر آب زیر گلدان را خالی کنید؛ زیرا باعث آلودگی، بیماری و پوسیدگی ریشه می شود. آبیاری گل فردوس را نباید با آب خیلی سرد انجام دهید. زیرا باعث می شود به ریشه های گیاه آسیب جدی وارد شود. خوب است آبیاری این گیاه را اوایل صبح یا اواخر روز انجام دهید و آبیاری از پایین به سمت ساقه ها انجام شود. گل فردوس در فصل زمستان به آب کمتری نیاز دارد، چرا که زمستان فصل استراحت این گیاه است.

خاک مناسب

یکی از نکات مهم در نگهداری و کاشت گل فردوس، خاک آن است که باید متخلخل، سبک و زهکشی بالایی داشته باشد تا در زمان آبیاری، موجب تجمع آب اضافی لابلای ذرات خاک و در نتیجه آسیب به ریشه گیاه نشود. PH مورد نیاز خاک برای گل فردوس بین ۵ تا ۵.۶ است. به همین دلیل پیشنهاد می شود خاک مورد استفاده گل فردوس، بیش از حد ماسه ای یا شنی نباشد. بهتر است به عنوان بستر مناسب برای نگهداری و کاشت گل فردوس از ترکیب یکی از خاک های زیر استفاده کنید:

  • ترکیب خاک کاکتوس و خاک آماده کاشت
  • خاک باغچه و کوکوپیت، ماسه و پرلیت
  • خاک برگ کاملا پوسیده به همراه پرلیت، ماسه و خاک گلدان
نگهداری از فیکوس لیراتا و نکاتی برای رشد بهتر این گیاه

نور کافی

گیاه فردوس به نور کامل و غیر مستقیم نیاز دارد و بهتر است تقریبا ۵ تا ۸ ساعت زیر نور قرار بگیرد. یکی از ویژگی های مهم گل فردوس انعطاف پذیری آن در مقابل نور است. به بیان دیگر اگر در مجاورت نور کم قرار بگیرد، گیاه زنده می ماند ولی رنگدانه خود را از دست داده و از جذابیت آن کم می شود. بهترین مکان برای قرار گرفتن گل فردوس نزدیک پنجره جنوبی است تا ساقه های آن کم نشود و برگ ها همچنان زیبایی خود را حفظ کنند.

نور موجب رشد علفی در گیاه می شود. اگر امکان نگهداری گیاه در نور غیر مستقیم نباشد، می توان از نورهای مصنوعی برای نگهداری گیاه فردوس استفاده کرد. برای این کار باید گیاه را به مدت ۱۵ ساعت در شبانه روز زیر لامپ مخصوص رشد گیاه قرار داد. تابش مستقیم نور خورشید در نگهداری گیاه فردوس، سبب سوختگی برگ های گیاه و پژمرده شدن آن ها می شود.

نحوه تکثیر گل فردوس

رطوبت مورد نیاز

گیاه فردوس نسبت به رطوبت حساس نیست و رطوبت لازم جهت نگهداری گل فردوس ۲۰ تا ۳۰ درصد است. به همین خاطر رطوبت اتاق برای آن کافی نیست. اگر مکانی که گیاه در آن نگهداری می شود، خیلی خشک باشد می توان با قرار دادن کاسه آب در کنار گلدان یا استفاده از دستگاه رطوبت ساز با فاصله ۳ تا ۴ متری از گیاه و یا استفاده از جزیره، رطوبت اطراف گیاه را بیشتر کرد.

برای ساخت جزیره در زیرگلدانی سنگ ریزه ریخته و روی آن آب بریزید، به طوری که سطح زیر گلدان در تماس با آب نباشد. البته در این شرایط از اسپری آب نیز می توان استفاده کرد. به همین خاطر بهتر است برای جلوگیری از شوره و رسوب املاح روی برگ ها، از آب جوشیده سرد برای اسپری کردن برگ ها استفاده کنید.

دما

همان طور که اشاره کردیم خاستگاه اصلی گل فردوس آفریقا است و این گیاه هیچ علاقه ای به سرما ندارد. سرما باعث ریزش برگ های آن می شود. بهترین بازه دمایی برای نگهداری از این گیاه بین ۱۶ تا ۲۹ درجه سانتی گراد است. ولی دمای تا ۳۲ درجه را هم تحمل می کند. در فصل تابستان با افزایش دما می توان برگ های گیاه را غبارپاشی کرد. زیرا این کار به خنک شدن گیاه کمک می کند.

پرورش و نگهداری گیاه کوردیلین

نحوه تکثیر گل فردوس

این گیاه با استفاده از دو روش جنسی و غیر جنسی تکثیر می شود، البته شایع ترین نوع تکثیر گل فردوس، روش غیر جنسی یا قلمه زدن گل فردوس است. برای این منظور قلمه هایی از گیاهی سرسبز و سالم را که دو یا سه گره دارند جدا می کنیم و آن را به عنوان قلمه در نظر می گیریم. تقریبا چند ساعت باید آن را در گوشه ای قرار دهید تا از آن شیره ای خارج شود، سپس گلدانی مناسب این کار انتخاب کرده و قلمه ها را به آن انتقال می دهیم. بهتر است در هر گلدان ۳ یا ۴ قلمه کاشته شود. بهتر است هنگام قلمه گیری گل فردوس برخی نکات را در نظر بگیرید. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • قلمه ای را که از گیاه فردوس جدا کرده اید، روی یک روزنامه قرار دهید. این کار باعث خشک شدن محل برش می شود. بهتر است با این کار به قلمه استراحت دهید. انجام این کار باعث جلوگیری از انتقال عوامل عفونت زا به قلمه می شود. به یاد داشته باشید که در صورت انتقال عوامل عفونت زا به قلمه، زمانی که می خواهید قلمه را درون خاک بگذارید، پژمرده خواهد شد.
  • باید از قرار دادن قلمه در مجاورت تابش نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید. زیرا در ابتدا که قلمه را درون خاک می کارید ریشه ندارد و نمی تواند آب تبخیر شده را جبران کند. بعد از اینکه قلمه ها ریشه دار شدند، بهتر است آن ها را به مکانی منتقل کنید که نور بهتری داشته باشد.
  • مکانی که می خواهید قلمه را درون آن بگذارید، باید رطوبت را به گونه ای نگهداری کرده و از جمع شدن آب در اطراف قلمه جلوگیری کند. برای اینکه در اطراف قلمه آب جمع نشود و قلمه از بین نرود؛ از پرلیت پل یا ماسه بادی مجموع هر دو خاک استفاده کنید.

آیا گل فردوس در آب ریشه می دهد؟

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

منبع : آرگا

به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
۴۶ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn