کد خبر : 90553
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 19:07
12 بازدید بازدید

آموزش تکثیر گل زیپلین و نکاتی برای مراقبت و نگهداری از این گیاه

آموزش تکثیر گل زیپلین و نکاتی برای مراقبت و نگهداری از این گیاه

برای این که بتوانید گیاهان را تکثیر کنید نیاز دارید تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. در ادامه شما را با تکثیر گل زیپلین آشنا می کنیم و اطلاعاتی خاص در این زمینه به شما خواهیم داد تا بتوانید از گیاه تکثیر شده به خوبی مراقبت نمایید.

۴۸ / ۱۰۰
۰

برای این که بتوانید بعد از تکثیر کردن گل های خود در خانه از آن ها مراقبت نماید نیاز است تا به سه عامل اساسی در ان توجه نمایید. یادتان باشد که یک گیاه برای رشد خوب و مناسب نیاز به نور کافی، آب یاری درست و خاک مناسب دارد در نظر بگیرید که برخی از خاک ها بسیار سنگین هستند و گیاهانی مانند زیپلین و دیفن باخیا نمی توانند به راحتی در این خاک ها رشد نمایند و دچار مشکل می شوند در ادامه این بخش از اسکیمو، نحوه تکثیر گل زیپلین را برایتان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

نور لازم برای گل زیپلین

مراقبت و نگهداری و تکثیر گل زیپلین

گل و گیاههای آپارتمانی علاوه بر زیبایی خاصی که دارند می توان گفت که دارای شرایط خاصی برای نگهداری می باشند از این رو نیاز است تا بدانید که این گیاه نیز علاوه بر نور کافی، آبیاری درست و اصولی و همچنین خاک خوب و سبک نیاز به عوامل دیگری مانند رطوبت کافی، کود دهی در زمان های مناسب و به موقع هرس کردن نیز نیاز دارد.

نور لازم

گیاهان به صورت کلی یا نور را دوست دارند، یا در محیطی در نور غیر مستقیم زندگی می کنند و یا اصلا نور را دوست ندارند و باید بدانید که این گیاه یکی از گیاهانی می باشد که دوست دار نور غیر مستقیم و ملایم می باشد از این رو سعی کنید این گیاه را در معرض نور شدید خورشید قرار ندهید. این گیاه در برابر نور های کم میز مقاوم می باشد از این رو یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی شناخته می شود و شما می توانید به راحتی این گیاه را بدون این که خراب شود در خانه تان نگهداری نمایید.

تنها نکته منفی در این زمینه این است که نور کمی به برگ های این گیاه برسد امکان دارد برگ هایش شفافیت خاص خود را از دست بدهند و در این شرایط باید بدانید که نور کم ممکن است منجر به ریزش برگ های گیاه نیز بشود از این رو اگر می خواهید گیاهی زیبا و خاص در خانه تان داشته باشید بهتر است آن را در حالی قرار دهید  که در روز بتواند نور لازم برای رشد را پیدا نماید.

نور برای این گیاه بسیار ضروری می باشد و باید بدانید که اگر گیاه شما گل نمی دهد به دلیل این است که نور کمی به آن داده می شود و نه تنها این گیاه بلکه بسیاری از گیاهان دیگر نیز هستند که اگر نور های کافی را دریافت نکنند گل دهی آن ها دچار مشکل خواهد شد. این گیاه به صورت متوسط به روزانه بین ۶ الی ۸  ساعت نور غیر مستقیم نیاز دارد و اگر نور خورشید به این گیاه به صورت مستقیم داده شود امکان دارد که گیاه شما دچار آسیب های شدیدی شده و معمولا این آسیب ها با بی رنگ شدن برگ ها خود را نشان می دهد از این رو باید بدانید که این گیاه دارای شرایط خاصی برای دریافت نور می باشد که باید آن را رعایت نمایید.

 

گیاه زیپلین و میزان نور دوستی اش

آبیاری درست و اصولی

علاوه بر نور یکی دیگر از مهم ترین مولفه های زرشد برای این گیاه بعد از تکثیر آبیاری درست می باشد. در واقع آبیار کم و زیاد هر دو می تواند برای این گیاه دردسر ساز شده و مشکلاتی برایش ایجاد کند از این رو نیاز است تا بدانید که تا زمانی  که خاک گلدان به اندازه یک سانتی متر خشک نشده باشد نباید به این گیاهان آب بدهید. در برابر سایر گیاهان آپارتمانی باید بدانید که گل زیپلین دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر کم آبی می باشد و اگر شما یک بار آب دادن به این گیاه را فراموش کنید مشکل خاصی برایش ایجاد نمی شود و این مورد در سایر گیاهان می تواند منجر به پژمرده شدنشان شود. بسیاری از گیاهان آپارتمانی نیاز به آبیاری منظم دارند و این موضوع را به یاد داشته باشید که آبیاری در این گیاهان بر اساس میزان رطوبت خاک آن ها خواهد بود و این برنامه های منظم ممکن است در فصل های مختلف جوابگو نباشند.

در فصل های گرم معمولا این گیاه نیاز به آبیاری بیش تری دارد و در این زمینه باید یادتان باشد که اگر در فصل زمستان هستید این گیاه نیاز به میزان آبیاری کم تری خواهد داشت از این رو باید بدانید که برنامه های منظم آبیاری برای این گیاهان جواب گو نخواهد بود. همچنین یادتان باشد  که در حین آبیاری این گیاه نباید آن را در آب غرق کنید و تنها مقداری آب به گیاه بدهید که لازم می باشد و ریشه آن را از خشکی نجات خواهد داد زیرا آبیاری بیش از حد می تواند منجر به کپک زدن ریشه ها شده و پوسیدن آن ها را حتمی خواهد کرد. همچنین بعد از این که به گیاه آب دادید باید کدام زیر گلدانی را بررسی نمایید زیرا اگر رطوبت اضافی در زیر گلدانی جمع شده باشد امکان دارد که رطوبت به ریشه ها رسیده و ان ها را از بین برده و منجر به ایجاد پوسیدگی های غیر قابل جبران خواهد شد. همچنین آبیاری نادرست و غیر اصولی می تواند منجر به قارچی شدن و بیمار شدن گیاه شما شود.

گیاه گازمانیا

تکثیر گل زیپلین

خاک خوب

از دیگر ویژگی هایی که باید یک گلدان داشته باشد تا شما بتوانید آن را برای تکثیر گل زیپلین استفاده نمایید داشتن خاکی خوب و مناسب می باشد. زهکشی خاک اهمیت بالایی دارد و باعث می شود تا ریشه های گیاه به درستی در آن نفس بکشند و باید بدانید که گلدان انتخابی شما باید سوراخ هایی در زیر خود داشته باشد تا آب اضافی از گلدان خارج گردد. اگر بتوانید قبل از پر کردن گلدان چندین سنگ زیر آن بریزید بسا خوب خواهد بود و این کار شما مانع از جمع شدن آب اضافی در گلدان می شود. بهترین ترکیب برای نگهداری از گل زیپلین ترکیبی از خاک گلدان، پیت ماس و پرلیت می باشد.

تعیین دمای خوب برای رشد گیاه

برای این که بتوانید به درستی به تکثیر گل زیپلین بپردازید باید دمای مورد نیاز برای رشد این گیاه را فراهم نمایید. این گیاه مقاومت بسیار کمی به سرما دارد از این رو باید در فصل های سرد این گیاه را در بخش های گرم خانه قرار دهید در غیر این صورت شاهد از بین رفتن گیاه خواهید بود. باید بدانید که حساسیت این گیاه نسبت به سرما بسیار زیاد می باشد از این رو بهترین راه برای شما این است که حتی این گیاه را در معرض باد کولر نیز قرار ندهید. بهترین محدوده دمایی برای این گیاه بین ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد و دمایی پایین تر از این حد برای رشد این گیاه اصلا مناسب نخواهد بود.

هرس کردن

شاید برایتان جالب باشد ولی باید بدانید که هرس کردن این گیاه می تواند به رشد بهتر او کمک نماید از این رو اگر می خواهید گیاهی زیبا و شاداب داشته بشید یادتان نرود که ان را به موقع و در زمان مناسب خود هرس کنید. هرس کردن بدین معنا می باشد که شما باید بتوانید شاخ و برگ های اضافی گیاه را کوتاه کرده تا گیاه بتواند تمامی تمرکز خود را بر روی رشد برگ های سالم خود بگذارد. برای این کار می توانید از یک قیچی تیز و استریل شده استفاده کنید و در حین هرس کردن برگ های زرد شده، برگ های پژمرده و ضعیف شده را نیز باید از شاخه اصلی جدا کنید.

نحوه هرس کردن زیپلین

رطوبت مورد نیاز

این گیاه یکی از گیاهانی می باشد  که شرایط مرطوب را دوست دارد ولی اگر این شرایط برایش دائم باشد رشد خوبی نخواهد داشت. از این رو بهترین کار برای رشد بهتر در این گیاه این است که شما حدودا ۴۰ درصد از محیط قرار گیری این گیاه را دارای رطوبت نمایید. رطوبت کافی رساندن به این گیاه می تواند منجر به رشد بهتر و شفاف تر و بزرگ تر شدن برگ های این گیاه شود. اگر محل زندگی شما دارای رطوبت مورد نیاز برای این گیاه نمی باشد باید از روش های تهیه رطوبت برای گیاه استفاده نمایید. برای تهیه رطوبت مورد نیاز این گیاه شما می توانید از یک اسپری کمک گرفته و با مقدار کمی اسپری کردن آب روی برگ ها میزان رطوبت مورد نیاز برای رشد گیاه را در طی روز بدست آورید. بهتر است آبی که در این اسپری ها استفاده می شود تصفیه شده باشد تا املاح و. مواد معدنی زیادی نداشته باشد. اگر در روز بتوانید این گلدان را در نزدیکی حمام قرار دهید رطوبت مناسبی به آن می رسد و در عین حال امکان دارد نور رسانی به گیاه با این کار مختل شود.

این گیاه برای این که بتواند رشد خوبی داشته باشد نیاز به رطوبت کافی دارد از این رو باید یادتان باشد که روش های رطوبت رسانی بسیار زیاد است و اگر در محیط های خشک زندگی می کنید بهترین راه استفاده از این روش ها است. یکی دیگر از این روش ها این است که شما یک زیر گلدانی انتخاب کرده و درون ان را پر از سنگ ریزه ها کنید و با این کار وقتی به گیاه آب می دهید و آب اضافی از آن خارج می شود و روی سنگ ها می ریزد گلدان شما بیش تر رطوبت دریافت خواهد کرد. اگر استفاده از این روش ها کارساز نبود و شما نتوانستید با استفاده از آن ها میزان رطوبت مورد نیاز این  گیاه را تهیه کنید کافی است از دستگاه های بخور سرد استفاده کنید. همچنین باید بدانید که  اگر این گیاه رطوبت مورد نیاز خود را دریافت نکند برگ هایش دارای لبه های قهوه ای رنگی خواهد شد و از این رو اگر این مشکل را در گیاه خود دیدید بهترین راه این است که گیاه را برای نجات از پژمرده شدن به محیطی که دارای رطوبت می باشد منتقل نمایید.

گیاه گل گندمی

کود دادن به گیاه زیپلین

کود دادن به این گیاه

این گیاه برای رشد خود نیاز زیادی به کود دهی ندارد و بدون این کار نیز می تواند رشد خوب و سریعی داشته باشد با این حال اگر احساس کردید که  گیاه شما دارای رشد بسیار کمی می باشد بهترین راه این است در فصل های رشد این گیاه یعنی در بهار و تابستان کود دهی را انجام دهید.در فصل های رشدی شما می توانید از کود های مایع استفاده کرده و در این میان یادتان باشد  که اگر گیاه شما دارای مشکل خاصی نمی باشد بهتر است به آن کود ندهید زیرا این کار می تواند منجر به از بین رفتن گیاه شما شود. بهتر است با تصور این که هر چقدر بیش تر به گیاه برسید ان را بهبود می بخشید گیاه خود را از بین نبرده و آن را در معرض پوسیدگی ها قرار ندهید.

در واقع کود دادن بیش از حد می تواند منجر به این شود که نمک های بیش از اندازه در خاک گلدان شما جمع شده و در نهایت همین مورد می تواند منجر به پوسیدن و از بین رفتن ریشه های گیاه شما شود. یکی از ساده ترین راه هایی  که می توانید برای از بین بردن نمک های اضافی گلدان استفاده کرد این است که خاک گلدان را بشویید. برای این کار کافی است به مدت چند دقیقه خاک گلدان خود را با آب مداوم بشویید. بعد از انجام دادن این کار بهترین راه برای شما این است که تا یک ماه کود دهی به گیاه  را انجام ندهید.

کود مناسب گل زیپلین

تکثیر گیاه زیپلین

تکثیر گل زیپلین به سه روش انجام می شود و هر کدام از اینم روش ها دارای شرایط خاصی می باشند و شما می توانید با استفاده  از هر کدام از این روش ها که دوست دارید گیاهی زیبا در خانه خود داشته باشید .و آن را به چندین گیاه جدید تبدیل نمایید و در ادامه روش های مختلفی که برای این مورد وجود دارد را برایتان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کاشت بذر

  • از ساده ترین روش هایی که شما می توانید بی دردسر به تکثیر گل زیپلین بپردازید استفاده از بذر این گیاه می باشد.
  • این شرایط نیاز به زمان زیادی دارد و امکان دارد در این زمان شما نتوانید شرایط لازم برای جوانه زدن بذر ها را فراهم کنید از این رو بسیاری از افراد هستند که این مورد را دوست نداشته و برای تکثیر سریع تر این گیاه به سراغ روش های دیگر می روند.
  • برای این کار باید ابتدا بذر را در گلدانی بکارید.
  • روی گلدانی که بذر در ان کاشته شده را با مقداری پلاستیک بپوشانید و چندین سوراخ ریز در ان ایجاد کنید.
  • این بخش را برای مرطوب ماندن و ریشه دادن و جوانه زدن بذر باید روزانه آبیاری نمایید و این کار را با اسپری انجام دهید تا تاثیر آن بیش تر شود.
    بعد از این که این جوانه ها مشخص شد شما می توانید پلاستیک را بردارید و گیاه را در شرایطی که برای رشدش نیاز است قرار دهید.

مراقبت از گل زیپلین

تقسیم کردن ریشه

  •  برای استفاده از این روش باید ابتدا ریشه ها را از خاک بیرون آورده و ریشه ها را مانند شاخه های مو از یک دیگر جدا نمایید.
  • ریشه ها را تمیز کنید و این کار را باید به نحوی انجام دهید که آلودگی های زیادی روی ان نماند.
  • اگر ریشه ها دارای پوسیدگی هایی می باشند آن ها را نیز باید از روی ریشه های سالم جدا نمایید.
  • هر دسته از این ریشه ها را که جدا کرده اید را می توانید در گلدان مناسب قرار داده و شرایط برای رشد بهتر در تکثیر گل زیپلین را ایجاد نمایید.

قلمه زدن

  • از دیگر روش های خوب برای این که بتوانید به تکثیر گل زیپلین بپردازید قلمه زدن می باشد.
  • در این روش شما باید بخشی از ساقه را که سر حال تر از سایرین می باشد و دارای برگ های خوبی است را به اندازه ۱۰ سانتی متر جدا کرده و برگ های قلمه  را از فاصله ده سانتی متری ببرید و قلمه را درون لیوان آب بگذارید.
  • بهتر است برای سالم ماندن این قلمه ها هر دو روز یکبار آب این لیوان را تعویض نمایید.
  • زمانی که ریشه ها در این قلمه ایجاد شد و طولی برابر دو سانتی متر داشتند بهترین راه این است که آن را در خاک بکارید.
  • بعد از کاشتن این  گیاه در خاک شرایط را برای رشد بهتر این گیاه فراهم نمایید.
گیاه نخل مرداب و نحوه پرورش و نگهداری آن

تکثیر گل زیپلین

بیماری های رایج در این گیاه

هر گیاهی امکان دارد درگیر بیماری و مشکلات خاص خودش شود و این امر اجتناب ناپذیر است و شما تنها می توانید با تشخیص دادن به موقع از خشک شدن و یا مرگ گیاه شوید. در ادامه قرار است مشکلات و بیماری های معروف این گیاه را برای شما بررسی می کنیم و تا حدودی روش های درمانی این مورد را نیز به شما خواهیم گفت.

گل ندادن گیاه

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با ان رو به رو می شوند این است که گیاه ان ها گل نمی دهد. این امر به این دلیل می باشد که گیاه را در محیط های کم نور قرار داده اند و باید بدانید که این گیاه دوست دار نور غیر مستقیم به مدت ۶ الی ۸ ساعت در روز می باشد. اگر بتوانید این مورد را برای این گیاهان ایجاد کنید می توانید به راحتی شاهد گل دادن گیاه خود باشید.

بی رنگ شدن برگ های گیاه

از دیگر مشکلاتی که بسیاری از افراد بعد از تکثیر گل زیپلین با ان مواجه می شوند این است که رنگ گل های آن ها بی رنگ نمی شود و تقریبا می توان گفت این گیاهان در حال از بین رفتن خواهند بود. بی رنگ شدن برگ های گیاه  به تنهایی می تواند نشانه ای از این باشد که گیاه نور مناسب دریافت نمی کند و اگر بعد از این که گل های شما بی رنگ می شوند زرد نیز می شوند و از بین می روند بدین معنا می باشد که شما نور زیادی به آن ها داده اید از این رو گیاه شما با دریافت نور زیاد و بیش از حد از بین خواهد رفت.

قهوه ای شدن برگ های این گیاه

اگر گیاه شما بعد از تکثیر شدن دارای برگ های قهوه ای شد بدین معنا می باشد که شما بیش از حد به این گیاه کود داده اید و اگر این برگ ها در بخشی از انتهای شان دارای رنگ قهوه ای بودند بدین معنا می باشد که گیاه شما دارای کمبود رطوبت می باشد.

تکثیر گل زیپلین

پوسیدن گیاه

پوسیدن گیاهان تنها دلیلی که دارد این است که به صورت نادرست و غیر اصولی آبیاری می شوند. اگر بتوانید روش درست و اصولی آب دادن به گیاهان را بلد باشید امکان دارد  که بتوانید از پوسیدن ریشه های این گیاه نیز پیشگیری کنید در غیر این صورت اگر این گیاه را در طی سال به صورت یکسان آبیاری نمایید امکان از بین رفتنش وجود دارد.

البته در این گیاه دمای بد نیز می تواند منجر به پوسیده شدن گیاه شده و در نهایت باید بدانید که این  گیاه به سرمای هوا بسیار حساس می باشد و مقاومتی در برابر آن ندارد از این رو باید این مورد را در بخشی از خانه قرار دهید که هوای مناسب و خوبی داشته باشد.

جالب است بدانید که این گیاه برای حیوان های خانگی می تواند حساسیت ایجاد کند از این رو سعی کنید این گیاهان را در بخشی از خانه قرار دهید که دست حیوانات شما به ان ها نرسد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان داده اند که خوردن بخش زیادی از برگ های این گیاه می تواند سمی بوده و برای سلامت تهدید جدی به حساب می آید. اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعات دیگری در همین زمینه مانند  تکثیر گیاه یوکا و تکثیر گیاه آکوبا نیز بدست آورید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده کرده و وارد صفحات مربوطه شوید.

منبع : آرگا

به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
۴۸ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn