کد خبر : 8204
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1393 - 9:46
79 بازدید بازدید

آرامگاه ابولولو معروف به باباشجاع الدین قاتل عمربن الخطاب

آرامگاه ابولولو معروف به باباشجاع الدین قاتل عمربن الخطاب

آرامگاه ابولولو یا آرامگاه بابا شجاع‌الدین نام بنایی مربوط به دورهٔ ایلخانی، در کاشان که برخی شیعیان معتقدند مدفن ابولؤلؤ، قاتل عمر بن خطاب، است. در سمت چپ، جلو بقعه، سنگ قبری است متعلق به سید عزالدین بن شمس‌الدین ..

مجله سر گرمی اسکیمو:

آرامگاه ابولولو یا آرامگاه بابا شجاع‌الدین نام بنایی مربوط به دورهٔ ایلخانی، در کاشان که برخی شیعیان معتقدند مدفن ابولؤلؤ، قاتل عمر بن خطاب، است. در سمت چپ، جلو بقعه، سنگ قبری است متعلق به سید عزالدین بن شمس‌الدین که مطابق همین سنگ قبر، کنیه‌اش با هجده نسل، به فرزند سجاد (امام شیعیان) می‌رسد.[۲]

ir43

ارزش بنا

بنا به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی کاشان، بنای ساختمان این آرامگاه مربوط به دوره ایلخانی در حدود قرن هفتم و هشتم هجری است که در دورهٔ قاجار مرمت شده است و دارای گنبد مخروطی شکل و کاشی‌کاری است. این بنا در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده‌است.[۳]

تالاب زریوار استان کردستان

 

وضعیت کنونی

در پی برگزاری سالانه مراسم عمرکشان، ورودی این بنا در سال ۱۳۸۷ بسته شد و پس از آن شایعاتی مبنی بر تخریب بنا میان مردم پخش گردید که تکذیب شد. در همین رابطه محمدعلی تسخیری گفت: «خدا را شکر، تلاش‌های ما با بسته شدن دری از درهای فتنه به نتیجه رسید».[۳] هم اکنون این مکان به مقر نیروی انتظامی، معاونت اجتماعی و ارشاد، تغییر نام و کاربری داده است.

 بقعه ابولؤلؤ

 

از بقاع مشهور دیگری که بسیار مورد توجه مردم کاشان قرار دارد، مقبره ابولؤلؤ معروف به بابا شجاع الدین، در شرق جاده فین است. این بقعه، صحن وسرا, رواق و گنبدی مخروطی دارد که با کاشی های فیروزه ای و الوان پوشیده شده است.

استان خراسان جنوبی

 


به گفته برخی از مؤلفین اسلامی ابولؤلؤ فیروز، جوان صنعتگر از مردم فین کاشان بود که اعراب او را به بردگی به مدینه بردند و چون بر اثر تحمل شکنجه های فراوان به جان آمده بود، از راه کینه جویی، عمر خلیفه دوم را به قتل رساند. تاریخ بنای اولیه گنبد و بارگاه او معلوم نیست؛ ولی بر کاشی های قبر تاریخ ۷۷۷ هـ.ق دیده می شود که ضریح ساده چوبی آن را دربر گرفته است.

منبع:بیتوته

ویکی پدیا

خطرناک ترین کوهستان های جهان

 

به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn