کد خبر : 69338
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1402 - 13:56
35 بازدید بازدید

واکنش سردار جلالی به اعلام رسمی خبر شهادت حاج احمد متوسلیان

واکنش سردار جلالی به اعلام رسمی خبر شهادت حاج احمد متوسلیان

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در واکنش به اعلام رسمی شهادت حاج احمد متوسلیان پس از ۴۱ سال نوشت: متوسلیان زنده است مادامی که آرمان آزادی قدس زنده است.

۷۲ / ۱۰۰

 حاج احمد متوسلیان زنده است تا زمانی که …

به گزارش اسکیمو، ، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یادداشتی در واکنش به اعلام رسمی شهادت حاج احمد متوسلیان پس از ۴۱ سال نوشت: متوسلیان زنده است مادامی که آرمان آزادی قدس زنده است.

متن این یادداشت بدین شرح است:

احمد متوسلیان در این سال‌ها بیش از آنکه یک نام باشد تداعی کننده یک نسل و رسم بوده است.

متوسلیان فرزند دیگری از مکتب خمینی است، همچون قاسم سلیمانی.

راه و رسم متوسلیان و سلیمانی، جهاد با خبیث‌ترین دشمن‌ها در جغرافیای منطقه ای و جهانی بود.

هرچند شنیدن خبر قطعی شهادت حاج احمد برای همه علاقه‌مندان به او پایان تلخ سال‌ها چشم‌انتظاری است اما بدون شک احمد متوسلیان زنده است مادامی که آرمان آزادی قدس شریف در جغرافیای ایران اسلامی و مقاومت زنده و تپنده است.

۴۱ سال از نبودن حاج احمد گذشت اما او با شهادتش در مسیر آزادی قدس شریف در تاریخ ماند و جاود

بیوگرافی حاج احمد متوسلیان

احمد متوسلیان در یکی از محلات جنوب شهر تهران در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۳۲ دیده به جهان گشود. غلامحسین متوسلیان، نام پدر این شهید بود و نام مادرش بی بی معصومه حسینی زاده است. او به غیر از خودش، سه برادر و سه خواهر دارد.

 

اسامی کاندیداهای تائید صلاحیت شده انتخابات خبرگان به تفکیک استان

دوران تحصیل و سربازی حاج احمد متوسلیان

حاج احمد متوسلیان در دبستان دولتی اشرافی، تحصیلات خود را شروع کرد ولی سال بعد، به ادامه تحصیل در مدرسه اسلامی مصطفوی پرداخت و در کلاس اول مجددا ثبت نام کرد و تحصیلات ابتدایی را در این مدرسه تمام کرد و در کنار تحصیلاتش، در شغل شیرینی فروشی پدرش در بازار تهران مشغول بود. احمد در سال های اولی که به مدرسه می رفت؛ شخصیت بسیار منزوی داشت ولی پس از گذشت چندین سال در مدرسه بخاطر قد بلند و جسه درشتش به حامی ضعیف ترها تبدیل شد.

 

حاج احمد متوسلیان، پس از اتمام دوره ی ابتدایی اش در هنرستان صنعتی ثبت نام کرد و موفق به اخذ مدرک دیپلم در سال ۱۳۵۱ گردید تا این که به خدمت سربازی برای گذراندن دوره تخصصی تانک در شیراز اعزام شد و سپس به سرپل ذهاب اعزام شد. او در دانشگاه علم و صنعت ایران  در رشته مهندسی الکترونیک در سال ۱۳۵۶ پذیرفته شد.

تصویری متفاوت از رهبر انقلاب برای پایان یک شایعه

فعالیت‌های مبارزاتی

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت تشکیل کمیته محله را بر عهده گرفت. با تشکیل سپاه پاسداران به عضویت آن درآمد و به مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب و تجزیه طلب پرداخت.

در تابستان ۵۸ برای مقابله با گروهک‌های مسلح ضد انقلاب، عازم کردستان شد وی علاوه بر نقش فعال در آزادسازی مهاباد، سنندج، سقز، بانه، سردشت، پاوه و روستاهای اطراف آن، مریوان، دزلی، قله تته، پاسگاه مرزی ژالانه، دکل مرزی کمان‌جیر، ارتفاع اورامان تخت، منطقه مرزی مله‌خورد، قله دالانی، ارتفاعات قوچ سلطان، به ترتیب فرماندهی سپاه پاوه همچنین فرماندهی سپاه مریوان را بر عهده داشت.

در سال ۱۳۶۰ پس از بازگشت از مراسم حج، از طرف فرماندهی کل سپاه مأمور شد با بکارگیری برادران سپاه مریوان و پاوه تیپ محمدرسول‌الله (ص) – که بعدها به لشکر تبدیل شد – را تشکیل دهد و فرماندهی آن را بر عهده بگیرد.

۱۷ بهمن ۱۳۶۰ تیپ محمدرسول‌الله(ص) فعالیت خود را در پادگان دوکوهه آغاز کرد. در شب دوم فروردین سال ۶۱، در محور دشت عباس (چنانه) و در قالب عملیات فتح‌المبین وارد عرصه پیکار شدند و در این عملیات نقش اساسی ایفا کردند.

در طرح عملیات «بیت‌المقدس» حاج احمد متوسلیان علاوه بر فرماندهی تیپ، در مأموریت‌های شناسایی نیز شرکت داشت. سرانجام طی این عملیات، حاج احمد و نیروهایش توانستند وارد خرمشهر شوند و این شهر را از اشغال نیروهای رژیم بعث آزاد کنند.

مهم‌ترین دستاورد پهلوی

سفر به لبنان

احمد متوسلیان در اواخر خرداد سال ۱۳۶۱ طی مأموریتی به همراه یک هیئت عالیرتبه دیپلماتیک از مسئولین سیاسی – نظامی کشورمان راهی سوریه شد تا راه‌های مساعدت به مردم مظلوم و بی‌دفاع لبنان را بررسی کند.‌

ربوده شدن

در ۱۴ تیرماه ۱۳۶۱، حاج احمد متوسلیان به همراه سه نفر دیگر از همراهانش در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، در مسیر طرابلس به بیروت به دست نیروهای حزب فالانژ لبنان به اسارت درآمدند. از آن زمان تا کنون خبر موثقی از سرنوشت آنان در دست نیست.

زمزمه‌های پیدا شدن متوسلیان و پیدا شدن محل دفن

منبع: ایسنا

به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
۷۲ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn