کد خبر : 15270
تاریخ انتشار : شنبه 12 اردیبهشت 1394 - 11:56
28 بازدید بازدید

فرو کاکتوس

فرو کاکتوس

زیستگاه فروکاکتوس ها بخشهای جنوب خاوری آمریکا، مکزیک و ایسلند و جزایر کالیفرنیا است. نام آن نیز اشاره به خارهای قوی و محکمی دارد که در سطح بسیاری از گونه های آن به چشم می خورد. این جنس از کاکتوس ها دارای ساختار بشکه ای شکل به رنگ سبز و یا خاکستری مایل به

 

 مجله سر گرمی اسکیمو:

فرو کاکتوس

 

نام علمی: Ferocactus

 

 

 

فروکاکتوس 

زیستگاه فروکاکتوس ها بخشهای جنوب خاوری آمریکا، مکزیک و ایسلند و جزایر کالیفرنیا است. نام آن نیز اشاره به خارهای قوی و محکمی دارد که در سطح بسیاری از گونه های آن به چشم می خورد. این جنس از کاکتوس ها دارای ساختار بشکه ای شکل به رنگ سبز و یا خاکستری مایل به سبز هستند که گاه قطر آنها به ۱ متر و ارتفاع به ۳ متر و وزن آنها به ده ها کیلوگرم می رسد. در سال های آغازین رشد به صورت کروی خاردار بوده وسپس پهن و شیار دار می گردند.

بومیان و سرخپوستان آمریکایی از آب موجود در تنه فروکاکتوس ها برای رفع تشنگی استفاده می کردند.

۸ تا ۳۰ شکاف عمیق بر روی ساقه و بدنه اصلی آنها گاه به صورت راست و مستقیم و گاه حالت مارپیچی دیده می شود. آرئول ها معمولاً بزرگ و حاوی ۱۰ تا ۲۰ خار شعاعی و ۴ خار مرکزی می باشد. خارهای شعاعی قوی و به حالت استوانه ای و مسطح و به درازای ۷٫۵ سانتیمتر هستند. درازای خارهای مرکزی به ۱۵ سانتیمتر رسیده و قوی تر و در انتها قلاب دار می باشند. در برخی گونه ها خارها به دور تنه پیچیده می شوند که سپری استوار و محافظ  برای تنه  بزرگ خود فراهم آورند تا هیچ جانداری قادر به گزند آن نباشد. خارها بسیار سخت و محکم هستند. فروکاکتوس ها برای رشد کافی و تولید خارهای رنگی و استوار خود نیاز به نور خورشید داشته وچنانچه در تابستان و زمان مناسب به فضای آزاد بیرون آورده شوند. زیر تأثیر پرتو شدید فعالیت خود را آغاز کرده با پدید آوردن خارهای رنگی، درخشندگی و چهره دلنشین به گیاه می بخشد. گونه های فروکاکتوس هر یک زیبایی ویژه ای داشته و تفاوتهای پایه ای آنها رنگ خارها درگونه های مختلفشان می باشد که برخی از این گونه ها در گالری عکس به نام گونه خود به نمایش گذاشته شده اند.

گل های زنگی شکل روی حلقه ای در مرکز تنه اصلی، از نزدیک آرئول ها در پایان بهار وتابستان پدیدار می شوند. قطر گلها ۵ تا ۷٫۵ سانتیمتر رسیده و در رنگهای سبز مایل به زرد پرتقالی، سرخ و بنفش خودنمایی می کنند.

میوه تخم مرغی شکل به درازای ۳-۵ سانتیمتر که در بردارنده بذرهای سیاه رنگ و ریز است ازدیاد فروکاکتوسها از کشت بذر و از راه قلمه به راحتی امکان پذیر است. گونه هایی از فروکاکتوس در ۶ سالگی گلدهی و بذردهی را آغاز و هر اندازه نوردهی به آنان بیشتر باشد مرغوب تر می گردند.

هر گاه فروکاکتوس ها در هوای آزاد کشت شوند باید آبیاری متناسب هم اندازه با تبخیر محیطی انجام گیرد تا تنه گیاهی چروکیده و جمع نشود. خاک کمپوست غنی و زهکشی شده و آبیاری مناسب را از بهار تا پاییز نیازمندند، بیشتر گونه ها چند درجه زیر صفر را در آب وهوای خشک تحمل می کنند. البته کاکتوس های جوان ۵ تا ۱۰ ساله پایداری کمتری، در برابر سرمای زیر صفر دارند.

از تعداد  زیاد گونه های فروکاکتوس چند گونه مورد  توجه کلکسیونرها می توان به موارد  زیر اشاره نمود:

F.acanthodes- F.coloratus- F.echidne- F.flavovirens- F.fordii- F.gatesii- F.glaucescens- F.haematacanthus- F.horridus- F.histrix- F.latispinus- F.stainesii- F.schwarzii- F.tortulospinus- F.viridescens- F.wislizenii

منبع: گل وگیاه

گیاه آگاوِ دم شیری
به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn