کد خبر : 13239
تاریخ انتشار : شنبه 29 فروردین 1394 - 18:07
27 بازدید بازدید

گیاه استنوکارپوس

گیاه استنوکارپوس

گیاهی زینتی و زیبا که مقاومت شدیدی به عوامل نامساعد محیطی بخصوص تغییرات شدید درجه حرارت نشان میدهد، در موطن اصلی آن آفریقا ارتفاع آن به حدود ۳۰ متر در هوای آزاد میرسد ولی در آپارتمان رشدی حدود ۲ متر دارد، برگ ها دارای بریدگی های

مجله سر گرمی اسکیمو:گیاه استنوکارپوس

استنوکارپوس

گیاه آپارتمانی استنوکارپوس

نام علمی: Stenocarpus Sinuatus

نام انگلیسی: Firewheel Tree

 

 

 

استنوکارپوس

 گیاهی زینتی و زیبا که مقاومت شدیدی به عوامل نامساعد محیطی بخصوص تغییرات شدید درجه حرارت نشان میدهد، در موطن اصلی آن آفریقا ارتفاع آن به حدود ۳۰ متر در هوای آزاد میرسد ولی در آپارتمان رشدی حدود ۲ متر دارد، برگ ها دارای بریدگی های عمیق و براق و جذاب هستند، گلها قرمز رنگ و خوشه ای و فقط در گیاهان بالغ ظاهر میشوند، در جوانی احتیاج به قیم دارد ولی با مرور زمان ساقه میتواند روی پای خود بایستد، نسبت به آبیاری بیش از اندازه حساسیت نشان میدهد.

  نیازها:

  نور : نزدیک پنجره با نور کافی بهترین مکان برای این گیاه است، گلدان را از نور مستقیم آفتاب در امان نگه دارید.

دما:  حداقل درجه حرارت در زمستان ۴ درجه سانتیگراد و حداکثر آن در تابستان ۲۴ درجه است، گیاه احتیاج شدیدی به هوای مملو از اکسیژن دارد.

آبیاری : همیشه خاک را مرطوب نگه دارید، به جز مواقعی که درجه حرارت زیر ۱۰ درجه است، در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح  گلدان خشک شود سپس آبیاری نمایید، در تابستان دو بار در هفته و در زمستان یکبار کافی است.

رطوبت:  هر هفته دو بار در تمام طول سال گیاه را غبارپاشی کنید.

تغذیه : هر چهارده روز یکبار در فصل رشد، یعنی بهار و تابستان، با کودهای مایع و جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور تغذیه کنید.

خاک مناسب : لیمون و کمپوست بهترین محیط برای رشد ریشه این گیاه است.

تعویض گلدان:  گیاه جوان و در حال رشد هر سال دوبار احتیاج به تعویض گلدان دارد، پس از چهار سال و با سنگین شدن گلدان و عدم امکان تعویض آن خاک های سطحی گلدان را با خاک نو و غنی تعویض نمایید.

تمیز نمودن برگها :  غبارپاشی برای تمیز نمودن برگها کافی است، در صورت لزوم حداکثر هر ماه یکبار از مواد براق کننده ی شیمیایی استفاده کنید.

تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه در بهار.

  عوارض و درمان:

  برگ ها رنگ پریده، ساقه ها دراز و گیاه خسته به نظر می آید:  نور کافی نیست، گیاه را به محل پرنورتری با اشعه ی غیر مستقیم آفتاب منتقل کنید.

برگها زرد و سطح زیرین آنها مملو از تار عنبکوت است عامل آن کنه ریز قرمز است، گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد، غبارپاشی در کاهش افت مؤثر است.

برگها خشک میشوند:  هوا خیلی گرم است، گلدان را به محل خنک تری منتقل و غبار پاشی کنید.

برگها زرد میشوند و سقوط میکنند : آبیاری بیش از اندازه است، به خاک های سطح گلدان فرصت دهید در فاصله بین دو آبیاری خشک شوند و پس از آن آبیاری کنید. همیشه سطح خاک را قبل از آبیاری بازدید کنید.

لکه های سوخته روی برگها مشاهده میشود:  از علائم غبارپاشی در آفتاب است، نور عبور داده شده از قطرات آب روی برگها مانند عبور نور از شیشه عمل می کند. غبارپاشی را در سایه انجام دهید.

رشد در تابستان متوقف شده است : احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،هر ۲ هفته یکبار طبق دستور عمل کنید.

برگها گرایش به سفیدی دارند: نور زیاد است، گیاه را به محلی با اشعه ی غیر مستقیم آفتاب منتقل کنید.

زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ در قاعده ی برگها مشاهده میشود:  حشره آفت عامل آن است. با پنبه آغشته به محلول سم لکه ها راخیس نموده و یا گیاه را هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید تا علائم برطرف گردند، گیاه را از مجاورت دیگر گیاهان دور سازید.

برگها در حالیکه سبز هستند می ریزند :هوا خیلی سرد است، گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

حشرات سبز رنگ با مواد چسبنده در روی هر دو سطح برگ ظاهر شده اند: با سم حشره کش هر هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

برگها سقوط میکنند:گیاه تشنه است، گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید، غبارپاشی را شروع و آبیاری های بعدی را تنظیم کنید، خاک را همیشه مرطوب نگه دارید.

*نصب قیّم : با رشد گیاه و دراز شدن ساقه ها ممکن است احتیاج به قیم باشد، قبل از تعویض گلدان قیم را داخل گلدان جدید قرار دهید و گیاه را به آن منتقل کنید و در جهات مختلف گره بزنید. مواظب باشید به ریشه ها در این عملیات آسیب وارد نشود.

  *حذف جوانه های انتهایی در این گیاه باعث رشد جاونه های جانبی و تولید شاخه های جدید نخواهد شد، جوانه  انتهایی را هرگز قطع نکنید.

 منبع:گل وگیاه

گیاه کروتون
به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn