کد خبر : 13206
تاریخ انتشار : شنبه 29 فروردین 1394 - 17:49
21 بازدید بازدید

گیاه بگونیا ببری

گیاه بگونیا ببری

دمبرگ کاملاً بلند و گلبرگ ها نمایان، برگ ها حاشیه دار و کرک های بسیار ظریف در کناره آن به چشم می خورند، سبد آویزان آن بسیار رایج است و گیاه مناسبی جهت کاشت گروهی یا گیاهان دیگر است، خانواده آن «بگونیاسه» و زادگاهش

مجله سر گرمی اسکیمو:گیاه بگونیا ببری

بگونیا ببری

گیاه آپارتمانی بگونیا ببری

نام علمی: Begonia bowerae  var.nigromarga

نام انگلیسی: Tiger Paw Begonia

خانواده: بگونیاسانان (Begoniaceae)

 

 

 

 

 

بگونیا ببری

 زیبایی فوق العاده این گیاه زینتی در تضاد رنگ ها و مقایسه لکه های سبز در متن قهوه ای برگ است.

دمبرگ کاملاً بلند و گلبرگ ها نمایان، برگ ها حاشیه دار و کرک های بسیار ظریف در کناره آن به چشم می خورند، سبد آویزان آن بسیار رایج است و گیاه مناسبی جهت کاشت گروهی یا گیاهان دیگر است، خانواده آن «بگونیاسه»  و زادگاهش برزیل است. این گیاه رقم زیبا از گونه Begonia bowerae  است.

نیازها:

نور : نور طبیعی کناره پنجره نور مطلوب برای این گیاه است، در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید.

دما : حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۳ درجه و حداکثر در تابستان ۲۰ درجه است.

 آبیاری:  در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان هر ده روز یکبار کافی است، از آب سبک فاقد املاح استفاده کنید. سعی نمایید روی برگ ها آب پاشی نشود، خاک را تقریباً همیشه مرطوب نگه داری کنید.

 رطوبت:  در تابستان هر ۴ روز یکبار غبارپاشی کنید، در صورتی که درجه حرارت زیر ۱۰ درجه است، غبارپاشی ننمایید چون حمله قارچ ها به خصوص قارچ «بوتری تیس»  را به دنبال دارد.

تغذیه:  هر دو هفته یک بار با کودهای مایع و جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور گلدان را تغذیه مصنوعی کنید.

 خاک مناسب:  مخلوطی از شن دانه ریز و کمپوست بهترین محیط رشد برای این گیاه است.

 تعویض گلدان : گلدان کوچک  را بر بزرگ ترجیح می دهد، در صورت متراکم بودن ریشه ها و احتیاج به تعویض گلدان مواظب برگ های ظریف آن باشید.

 تمیز نمودن برگ ها:   برگ ها نسبت به مالش حساس هستند، با برس مخصوص و نرم برگ ها را تمیز کنید. از مواد براق کننده  و مالش با پارچه پرهیز کنید.

تکثیر : تقسیم ریشه و ریشه دار کردن قلمه ها 

 عوارض و درمان:

 برگ های جدید کمرنگ و تار عنکبوتی پشت آنها ظاهر شده است : کنه قرمز ریز باعث آن است، هر دو هفته یکبار گیاه را با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید، غبارپاشی در کاهش آفت مؤثر است.

 لکه های قهوه ای روی برگ ها نمایان شده است:  خسارت یا مربوط به استفاده از مواد براق کننده ی شیمیایی است که استفاده نکنید، و یا غبارپاشی در آفتاب عامل آن است، غبارپاشی باید در سایه انجام شود.

 برگ ها ریز و رنگ پریده، ساقه دراز و ضعیف است:  نور کافی نیست، گیاه را به محل روشنتری منتقل نموده و مواظب اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر باشید.

برگ ها در زمستان می ریزند: هوا خیلی سرد است، گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

 برگ های جدید خیلی ریز هستند:  گیاه از کمبود عناصر غذایی در رنج است، آن را طبق دستور تغذیه کنید.

 حاشیه برگ ها چین و چروک و به طرف بالا لوله می شوند:  هوا خیلی گرم است، گیاه را به محل خنک

تر و با جریان ملایم هوا منتقل نموده و آن را غبارپاشی کنید.

 برگ ها خم شده اند و گیاه در حال افتادن است:  گاز آشپزخانه یا گاز نفتی عامل آن است، گلدان را به محل دیگر با هوای تمیز منتقل کنید.

برگ ها بد شکل و دایره های زرد رنگی روی آنها مشاهده می شود:  گیاه مبتلا به بیماری موازئیکی ویروسی است، درمان ندارد. گیاه را از مجاورت بقیه گلدان ها خارج کنید تا بیماری سرایت نکند.

 زخم های خاکستری متمایل به قهوه ای آردی شکل روی برگ ها مشاهده می شود:  بیماری قارچی عامل آن است ک خود ناشی از سرد بودن و مرطوب بودن هواست، گیاه را به محل گرمتری منقل نموده و اجازه دهید سطح خاک در بین دو آبیاری خشک شود و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید.

 *روش ازدیاد:

ازدیاد اینگونه از بگونیا به وسیله قلمه و تقسیم ریشه صورت می گیرد. برای این منظور:

الف) در بهار هنگامی که برگ های جدید ظهور می کنند، دو عدد گلدان و خاک برگ مرطوب تهیه و گیاه مادری  را از گلدان خارج کنید.

ب) به آرامی گیاه را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید و مواظب باشید که هر قسمت دارای ریشه و ساقه باشد و به برگ ها صدمه وارد نشود.

ج) گیاهان تقسیم شده را در گلدان های کاشت و در سایه نگه داری کنید،جه تشویق گیاه به آب یابی و توسعه ریشه، دو روز اول آبیاری ننمایید.

 *زیبایی فوق العاده بگونیای ببری ناشی از متراکم بودن برگ هاست، گل های زرد رنگ و ریز بگونیا ارزش تزئینی چندانی ندارد، با حذف آنها انرژی گیاه را متوجه تولید برگ نمائید.

 منبع:گل وگیاه

گیاه سانسوریا
به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عکس

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn